Forse stijging voor Spaanstalige radio in New York City

De Spaanstalige radiozender Mega 97.9 (WSKQ) in New York City heeft haar marktaandeel de afgelopen maand flink zien stijgen. Hierdoor staat Mega nu pal achter marktleider 106.7 Lite FM (WLTW). In Los Angeles blijft KOST 103.5 het populairst.

Forse stijging voor Spaanstalige radio in New York CityLatino’s
Dat Spaanstalige radio de Engelstalige radio voorbij streeft is niet zo vreemd in New York City. Van de ruim 16 miljoen inwoners zijn er al bijna 4 miljoen Spaanstalig. Verreweg de meeste latino’s zijn illegaal vanuit Mexico het land binnengekomen.

Maar illegaal of niet, voor de advertentiemarkt zijn de latino’s uitermate interessant. Want ook illegalen moeten kiezen of ze naar supermarkt A of B gaan. Daarnaast zijn de meeste illegalen er nog steeds van overtuigd dat ze ooit een keer naar hun Vaderland zullen terugkeren. Het gevolg is dat ze geen Engels leren en dus in het Spaans aangesproken moeten worden. Ook de jongere generatie spreekt nog graag Spaans.

Een zender die hier goed van profiteert is Mega 97.9. De zender is geheel Spaanstalig en brengt een zogenaamd Tropical format. Dit is een mix van Salsa, Merengue, Bachata en Reggaeton. Mega zag haar marktaandeel in januari met maar liefst 1,3%-punt stijgen naar 6,6%, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio. Dit is goed voor een tweede plaats in de Big Apple.

Bij de belangrijke doelgroepen 18-34, 18-49 en 25-54 jaar is Mega zelfs marktleider. En ook de ochtendshow “El Vacilón de la Mañana” is het populairst op weg naar het werk.

Lite FM nipt aan kop
Overall blijft de popzender Lite FM het populairst met 6,7% marktaandeel. Wel merkt de zender goed dat het kersteffect is uitgewerkt, want in december bedroeg het marktaandeel nog een monsterachtige 12,8%. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 is nu derde met 5,3%, gevolgd door de urbanpopzender WBLS 107.5 met 5,2%. De hitzender Z100 (WHTZ) completeert de top 5 met 5,0%.

Veel radiostations in New York City zagen hun luisteraars terugkeren en hun marktaandeel dus stijgen. Flinke stijgingen waren er onder meer voor de hiphopzender Power 105.1 (WWPR), de nieuwszender 1010 WINS en de sportzender WFAN.

Los Angeles
In Los Angeles blijft iHeart Media, voorheen Clear Channel, zeer dominant. Maar liefst drie van de vijf populairste zenders zijn eigendom van het concern. Dit zijn de (soft)popzender KOST 103.5, de popzender 104.3 My FM (KBIG) en de hitzender 102.7 KIIS FM. Zij staan op de nummers één tot en met drie met respectievelijk 5,9%, 4,8% en 4,7% marktaandeel.

KIIS moet de derde plaats overigens wel delen met de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH). Het Spaanstalige KLVE 107.5 staat op vijf met 4,5% marktaandeel.

Ondanks dat KIIS pas derde overall is, staat deze zender wel op de eerste plaats bij de belangrijke doelgroepen 18-34, 18-49 en 25-54 jaar.

Chicago
Windy City” Chicago is met een slordige acht miljoen inwoners de derde radiomarkt van de VS. Net als in New York City en Los Angeles is de bevolking zeer divers. Een slordige 35% is zwart, terwijl bijna 30% latino.

WBBM Newsradio heroverde de koppositie in Chicago met een marktaandeel van 6,8%. Vorige maand was 93.9 My FM (WLIT) nog eerste dankzij de kerstmuziek. Met haar reguliere popformat staat My nu op de vierde plaats.

De urban popzender V103 (WVAZ), met Steve Harvey in de ochtend, staat nu tweede met 6,0%. De popzender 101.9 The Mix (WTMX) volgt op de derde plaats, terwijl de praatzender WGN op vijf staat.

Opvallend is dat het populairste Spaanstalige station, La Que Buena 105.1 (WOJO), pas op de zevende plaats staat. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten