SBS krijgt boete van 60.000 euro

SBS heeft de afgelopen twee jaar diverse keren te veel reclame uitgezonden. Daarvoor krijgt Broadcasting B.V. een boete van 60.000 euro van het Commissariaat voor de Media (CvdM). SBS Broadcasting B.V. heeft de maximum reclamezendtijd op de programmakanalen SBS6 en NET5 overschreden.

De tv-zenders mogen volgens de Mediawet op dit moment maximaal twaalf minuten per uur reclameboodschappen uitzenden. Bij SBS en Net5 werd in 2014 en 2015 in totaal zes keer die tijd overschreden volgens het CvdM. In 2014 werden er zelfs 18 minuten en 10 seconden per uur aan reclames uitgezonden.

Volgens SBS is het niet opzettelijk gebeurd. Het zouden menselijke fouten zijn geweest. Of SBS bezwaar gaat indienen binen zes weken is nog niet bekend.

Reclameblokken op tv te lang
Het Commissariaat monitort systematisch al jaren de duur van de reclameblokken en treedt op bij overschrijding van het maximum. Het toegestane maximum aan reclameboodschappen bij commerciële tv-zenders bedraagt 12 minuten per uur. Hierbij geldt echter wel dat de reclameblokken kunnen worden ‘opgerekt‘ door tussen de commercials zogenaamde promo’s (zelfpromotie, ideële reclame) van de eigen programma’s en dergelijke te plaatsen.

In lijn met Europese regelgeving worden dergelijke promo’s niet als reclame, maar als onderdeel van het programma beschouwd. Op deze manier kan het zo lijken dat er teveel reclame wordt uitgezonden, terwijl de omroep zich toch aan de regels houdt. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten