Zoek
Sluit dit zoekvak.

Australië: Hit en Triple M nu in vrijwel alle steden te ontvangen

In Australië heeft woensdag de grootste merkenconsolidatie in de radiogeschiedenis plaatsgevonden. Mediaconcern Southern Cross Austereo (SCA) heeft de naam van tientallen radiostations gewijzigd in Hit of Triple M. Het komt er op neer dat Hit en Triple M in vrijwel elke stad te ontvangen is.

Australië: Hit en Triple M nu in vrijwel alle steden te ontvangen Net als in de Verenigde Staten waren radiomerken in Australië nog voornamelijk lokaal gericht. Dat wil zeggen dat elke hit- of rockzender in elke stad zijn eigen naam had.

Zo was 3BO FM het adres voor rock in Victoria, terwijl in New South Wales afgestemd moest worden op 2GZ FM voor rockhits. Hetzelfde gold voor hits, waar in Sydney geluisterd kan worden naar 2Day FM, maar in Newcastle naar NXFM.

Hit
Woensdag is hier verandering in gekomen. Zoals in oktober al aangekondigd, heeft SCA haar 40-tal hitzenders in Australië omgedoopt tot “Hit”. Daarmee voltooid het mediaconcern haar “hitmorfose” die in oktober 2014 in Adelaide werd ingezet. Toen wijzigde SA FM haar naam in Hit 107.

De afgelopen jaren deed SCA al pogingen om haar hitzenders bij één merk onder te brengen, met wisselende resultaten. Zo noemden 2Day FM in Sydney en 101.9 The Fox in Melbourne zich enige tijd respectievelijk Hit 104 1 2Day FM en Hit 101.9 The Fox, maar na enige tijd verdween “Hit” weer uit de naam. In Brisbane is de naamswijziging daarentegen wel goed doorgezet en noemt de zender B105 zich sinds maart 2015 Hit 105.

Opvallend is dat SCA in Sydney en Melbourne nog steeds de vertrouwde namen niet heeft laten vallen en dus nog steeds radio gemaakt wordt onder de naam 2Day FM en The Fox. Hetzelfde geldt voor Sea FM Gold Coast en Sea FM Central Coast. Deze stations hebben echter wel Hit (gevolgd door de frequentie) als subnaam en dezelfde huisstijl als de rest van het hitnetwerk.

Triple M
Ook bij de 29 rockzenders van SCA is de merkenconsolidatie ingezet. Zij gaan voortaan door het leven als Triple M, zoals de grote rockzenders van SCA in Sydney, Melbourne, Adelaide en Brisbane al jaren doen.

Voor de meeste hit- en rockzenders betekent de merkenconsolidatie voornamelijk een naamswijziging. Velen nemen al netwerkprogramma’s uit de grote steden over. Lokale radioshow blijven, in verband met de wetgeving, gehandhaafd.

Slechts voor enkele stations betekent de naamswijziging ook een formatswijziging. Daarom gaan bijvoorbeeld Gold FM Gold Coast, KO FM Newcastle, 4TO FM Townsville en 2GO FM Central Coast geleidelijk over op het nieuwe format en de nieuwe naam.

Voordelen
Het gebruik van één merk voor radiostations met hetzelfde format heeft voor SCA meerdere voordelen. Zo is het makkelijker om reclamezendtijd te verkopen aan landelijke adverteerders. Voor hen is het duidelijk waar een Triple M of Hit zender voor staat.

Maar ook voor luisteraars is het een stuk eenvoudiger. Waar ze zich ook in Australië bevinden, ze weten precies op welke zender ze af moeten stemmen voor hun favoriete muziek. Met de komt van internet en social media laten radiostations zich niet langer begrenzen door het bereik van hun FM of AM signaal.

Naar Engels voorbeeld
In het Verenigd Koninkrijk vonden in het verleden al enkel merkenconsolidaties plaats in de radiowereld. Zo wijzigde Global Radio eind 2009 de naam van tientallen lokale radiostations in Heart, naar voorbeeld van de popzender Heart (106.2) in Londen. Hierdoor verdwenen bekende namen als GWR FM, Invicta FM Trent FM. Enkele jaren later werden een aantal radiostations in de grote steden omgedoopt in Capital FM, naar voorbeeld van (95.8) Capital FM in Londen. Hierdoor verdween het dancenetwerk Galaxy in delen van het Verenigd Koninkrijk. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten