Er zijn in Nederland meer dan 7 miljoen huishoudens die multiplay-abonnementen afnemen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd het aantal van 7,03 miljoen behaald volgens Dutch Consumer Multiplay Market van Telecompaper.
Onder de term multiplay worden verstaan alle abonnementen waarbij breedband wordt gecombineerd met televisie, mobiel en/of vaste telefonie. Op een totaal van 7,9 miljoen huishoudens neemt dus 88 procent meer dan één dienst af bij dezelfde provider.
De meest voorkomende combinatie is de traditionele triple play bundel van breedband, vaste telefonie en tv (2,9 miljoen), maar dit aantal neemt in hoog tempo af.
Foto: Pixabay
Na deze combinatie wordt de zogenaamde quad play (internet, tv, vast bellen én mobiel bellen) het meest afgenomen: 1,8 miljoen abonnees. De snelste groeier in het afgelopen kwartaal was de combinatie breedband, tv en mobiel.
De totale omzet op deze markt bedraagt EUR 1,23 miljard en net als het aantal klanten blijft ook de omzet toenemen. Op jaarbasis realiseerden de aanbieders in totaal een omzetgroei van 4,4 procent. Het zijn VodafoneZiggo en KPN die zowel qua abonneeaantallen als qua kwartaalomzet de dienst uitmaken op de multiplay-markt. Gezamenlijk bedienen deze twee bedrijven 85 procent van de huishoudens en zijn goed voor 88,2 procent van de omzet. Nummer drie op deze markt is T-Mobile, nu het met Tele2 gefuseerd is.
KPN is nu nog de grootste aanbieder van quad play diensten, terwijl VodafoneZiggo zich de grootste mag noemen bij de combinaties van drie diensten, inclusief de traditionele triple play. [Radiowereld.NL]