BBC Radio 2 herstelt zich met Zoe Ball in de ochtend en ziet hierdoor ook het marktaandeel flink stijgen. Dit blijkt uit de luistercijfers over het vierde kwartaal van 2019 van RAJAR. In Londen blijft BBC Radio 4 aan kop.
Het afgelopen jaar had BBC Radio 2 het zwaar. In januari vertrok de razend populaire ochtenddeejay Chris Evans naar Virgin Radio. Daarnaast vertrok ook middagdeejay Simon Mayo. Zoe Ball en Sara Cox werden aangesteld als hun opvolgers.
Vooral in de ochtend kreeg BBC Radio 2 rake klappen. Zo verloor de ochtendshow in het tweede kwartaal 800.000 luisteraars. In het derde kwartaal haakten er nog eens 370.000 luisteraars af, wat resulteerde in de laagste cijfers in meer dan 10 jaar tijd.
Maar het tij lijkt te keren, want het vierde kwartaal wist Ball in de ochtend op 2 weer 330.000 luisteraars te winnen, waardoor het weekbereik steeg naar 8,23 miljoen. Het marktaandeel van Radio 2 steeg mede hierdoor met 1,1%-punt naar 17,0%.
BBC Radio 1 daarentegen verloor opnieuw terrein. Dit komt mede doordat de kerndoelgroep 15-24 jaar minder lang naar de radio is gaan luisteren de afgelopen jaren. Greg James, die de ochtendshow van maandag tot en met donderdag presenteert, daalde van 5,05 naar 4,81 miljoen luisteraars.
Chris Evans zag zijn weekbereik in de ochtend op Virgin licht stijgen naar 1,19 miljoen luisteraars per week. De grote groei is nu echter voorbij.
Heart blijft met 5,2% marktaandeel het grootste commerciële radionetwerk, gevolgd door Smooth Radio met 3,4%, Capital met 3,3%, Kiss met 2,9% en Magic met 2,5%.
Daarnaast heeft Heart met Jamie Theakston en Amanda Holden de grootste commerciële ochtendshow. Wekelijks temmen er 4,29 miljoen luisteraars af op het duo. Dit zijn er wel 270.000 minder dan het kwartaal daarvoor. Voornamelijk buiten Londen haken de luisteraars af. Capital Breakfast met Roman Kemp, Vick Hope en Sonny Jay Muharrem is nu goed voor 3,36 miljoen luisteraars per week. Hier liepen 300.000 luisteraars weg.
Londen
BBC Radio 4 en 2 blijven hoog en droog aan kop in Londen met marktaandelen hoger dan 11%. Pas op ruime afstand volgt de talkzender LBC met 6,2%. Het popzender Magic mag zich met 4,4% marktaandeel de populairste commerciële muziekzender van de hoofdstad noemen.
De jongerenzender Kiss schoot omhoog in Londen en is hierdoor nu weer groter dan rivaal Capital, die overigens ook steeg. Ook absolute radio deed goede zaken.
Fors verlies was er opnieuw voor de popzender Heart, dat in een half jaar tijd een procentpunt marktaandeel verliest. Ook LBC News en Capital Xtra verloren terrein, terwijl de christelijke zender Premier het marktaandeel compleet zag instorten.
In Londen wist de ochtendshow van Capital het afgelopen kwartaal weer 242.000 luisteraars te winnen. Wekelijks temmen nu 950.000 luisteraars af op Capital Breakfast met Roman, Vick en Sonny. Ook rivaal Kiss zag het bereik in de in de ochtend stijgen. Tom Green en Daisy Maskell trekken nu wekelijks 795.000 luisteraars, een plus van 268.000.
In tegenstelling tot het overall marktaandeel was er bij Heart wel een lichte stijging in de ochtend te zien. Heart Breakfast trekt nu 700.000 luisteraars per week.
Ronan Keating en Harriet Scott op Magic verloren terrein en moeten nu genoegen nemen met 616.000 luisteraars. Ook Nick Ferrari daalde op LBC en trekt nu wekelijks 765.000 luisteraars.
Digitaal luisteren
Het aandeel digitaal luisteren steeg deze meting naar een nieuw record van 58,5%. 70% Van het digitale radio luisteren gebeurt via DAB(+). Internet is nu goed voor 21,5% van het digitaal luisteren.
Kijkend naar het aantal luisteruren dan is DAB(+) voor het eerst groter dan FM in het Verenigd Koninkrijk. In de auto steeg het digitaal radio luisteren naar 44,5% waarvan ruim 90% gebeurt via DAB(+).
BBC 6 Music is met 2,4% marktaandeel de populairste digitale zender van het Verenigd Koninkrijk. Wekelijks trekt de zender nu 2,48 miljoen luisteraars. BBC Radio 4 Extra is goed voor 2,27 miljoen luisteraars per week.
Kisstory is de grootste commerciële digitale zender qua weekbereik. Wekelijks stemmen er 2,20 miljoen luisteraars op het zusje van Kiss, wat goed is voor een marktaandeel van 0,9%. Wel verloor het station terrein aan kersverse concurrenten Heart Dance en Capital Xtra Reloaded die debuteerden met respectievelijk 380.000 en 330.000 luisteraars.
Virgin Radio is met 1,0% marktaandeel de grootste digitale commerciële zender qua marktaandeel.
Een flinke schot in de roos lijkt Heart 90s te zijn met 627.000 luisteraars, wat neer komt op een marktaandeel van 0,3%. Maar ook Absolute 80s (0,7% marktaandeel, 1,42 miljoen luisteraars), Heart 80s (0,5%, 1,1 miljoen) blijven tot de best scorende digitale zenders behoren. [Radiowereld.NL]