Ook in het nieuwe jaar gaat de strijd tussen Radio 538 en Qmusic om de koppositie bij de doelgroep 20-49 jaar onverminderd door. Radio 538 heeft echter als vanouds de koppositie heroverd bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep, terwijl Qmusic weer aansluit op plek 2.
Ook Qmusic laat een flinke stijgende lijn zien. Hier ging het marktaandeel met 1,4%-punt omhoog ten opzichte van vorige meting, waardoor het station met 15,5% aansluit op de tweede plaats. Ten opzichte van een jaar geleden doet Qmusic het 0,7%-punt beter.
Kortom: de strijd tussen Radio 538 en Qmusic is nog lang niet voorbij.
Top 2000 effect weg
Net als bij de 10+ cijfers daalt NPO Radio 2 ook hard bij de doelgroep 20-49 jaar. Door het wegebben van het Top 2000 effect gaat er in één meting bij 5%-punt vanaf en staat radio 2 nu derde met 13,9%. Wel is 0,6%-punt hoger dan een jaar geleden.
Ook Radio 10 ging deze meting omlaag met 0,9%-punt naar 11,3%. Ten opzichte van een jaar geleden is de daling 0,4%-punt.
Kersteffect ook
Naast Radio 2 kreeg ook Sky Radio een flinke tik na een uitstekende kerstperiode. Hier ging het marktaandeel met ruim 3%-punt naar beneden naar 9,4%. In de periode januari-februari 2019 scoorde de non-stopzender nog 10,1% marktaandeel.
3FM zag het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar stijgen naar 3,7%, maar dit is wel lager dan de zender een jaar geleden scoorde. Ook Veronica boekte winst en steeg ruim een procentpunt naar 5,1%. Ten opzichte van 2019 is de stijging 0,4%-punt. Daarnaast zag ook 100% NL het marktaandeel met een procentpunt omhoog gaan naar 3,6%, bijna een half procentpunt beter dan een jaar geleden. Bovendien is 3FM nu binnen handbereik.
Kink scoort in haar allereerste meting een marktaandeel van 0,9%. [Radiowereld.NL]