Luistercijfers 20-49 Jaar: Gevecht tussen 538 en Qmusic gaat door

Ook in het nieuwe jaar gaat de strijd tussen Radio 538 en Qmusic om de koppositie bij de doelgroep 20-49 jaar onverminderd door. Radio 538 heeft echter als vanouds de koppositie heroverd bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep, terwijl Qmusic weer aansluit op plek 2.

Luistercijfers 20-49 Jaar: Gevecht tussen 538 en Qmusic gaat door In de periode januari-februari 2020 steeg het marktaandeel van Radio 538 met 2,3%-punt naar 16,5% marktaandeel in de doelgroep 20-jaar. Ten opzichte van vorig jaar doet 538 het zelfs 0,3%-punt beter.

Ook Qmusic laat een flinke stijgende lijn zien. Hier ging het marktaandeel met 1,4%-punt omhoog ten opzichte van vorige meting, waardoor het station met 15,5% aansluit op de tweede plaats. Ten opzichte van een jaar geleden doet Qmusic het 0,7%-punt beter.

Kortom: de strijd tussen Radio 538 en Qmusic is nog lang niet voorbij.

Top 2000 effect weg
Net als bij de 10+ cijfers daalt NPO Radio 2 ook hard bij de doelgroep 20-49 jaar. Door het wegebben van het Top 2000 effect gaat er in één meting bij 5%-punt vanaf en staat radio 2 nu derde met 13,9%. Wel is 0,6%-punt hoger dan een jaar geleden.

Ook Radio 10 ging deze meting omlaag met 0,9%-punt naar 11,3%. Ten opzichte van een jaar geleden is de daling 0,4%-punt.

Kersteffect ook
Naast Radio 2 kreeg ook Sky Radio een flinke tik na een uitstekende kerstperiode. Hier ging het marktaandeel met ruim 3%-punt naar beneden naar 9,4%. In de periode januari-februari 2019 scoorde de non-stopzender nog 10,1% marktaandeel.

3FM zag het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar stijgen naar 3,7%, maar dit is wel lager dan de zender een jaar geleden scoorde. Ook Veronica boekte winst en steeg ruim een procentpunt naar 5,1%. Ten opzichte van 2019 is de stijging 0,4%-punt. Daarnaast zag ook 100% NL het marktaandeel met een procentpunt omhoog gaan naar 3,6%, bijna een half procentpunt beter dan een jaar geleden. Bovendien is 3FM nu binnen handbereik.

Kink scoort in haar allereerste meting een marktaandeel van 0,9%. [Radiowereld.NL]