Corona zorgt voor waar slagveld Amerikaanse luistercijfers

De Coronacrisis heeft voor een slagveld gezorgd bij de Amerikaanse luistercijfers. Bijna alle radiostations zagen hun weekbereik instorten, waardoor de rangen en standen flink door elkaar geschud zijn. Hierdoor hebben zowel New York City als Los Angeles een nieuwe nummer 1.

Corona zorgt voor waar slagveld Amerikaanse luistercijfers Het Coronavirus sloeg in de afgelopen maanden keihard toe in de Verenigde Staten.

Trump kondigde de noodtoestand af en miljoenen Amerikanen verloren hun baan. Het aantal doden is inmiddels al opgelopen tot ruim 80.000.

In de luistercijfers over maart was al duidelijk de eerste impact te zien van de coronacrisis. Veel radiostations zagen hun weekbereik dalen. In april was de klap voor veel radiostations nog groter, zo blijkt uit de cijfers van Nielsen Audio.

Radio wordt in de Verenigde Staten het meest in de auto geluisterd. Ook op het werk is radio populair. Alleen doordat veel mensen thuis zitten, heeft dit flinke invloed op het radioluisteren.

Lite onttroond in NYC
In New York City is de popzender 106.7 Lite FM (WLTW) niet langer meer de best beluisterde zender. Het marktaandeel daalde met 0,6%-punt naar 6,1%. Het weekbereik daalde met bijna 48% naar iets onder de 2 miljoen luisteraars per week. Ten opzichte van februari is dit zelfs meer dan een halvering.

De populairste radiozender in de Big Apple is nu het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) met 7,7%, een stijging van 1,2%-punt ten opzichte van maart en bijna 2%-punt hoger dan in februari. Wel daalde het weekbereik met 34% naar 1,34 miljoen. Maar doordat de luisteraars van Mega flink langer luisteren, is het marktaandeel toch gestegen.

De nieuwszender 1010 WINS zette haar opmars voort en steeg met een procentpunt naar 5,7%, wat goed is voor plek 3. Ook hier is een flinke daling van het weekbereik te zien.

Op plaats vier staan de classic rockzender Q104.3 (WAXQ) en de classic hitszender (W)CBS FM 101.1. Q steeg met 1,3%-punt naar 5,3%, terwijl CBS daalde met 0,9%-punt en de winst van vorige meting als sneeuw voor de zon verdween. Bovendien verloor CBS in april een miljoen luisteraars.

Top 40 format in zwaar weer
Ook Z100 (WHTZ) kreeg weer een flinke klap. De hitzender moet het normaal gesproken hebben van haar hoge weekbereik, maar dit is in twee maanden tijd gehalveerd. Daarnaast hebben hitzenders (CHR) over het algemeen een korte gemiddelde luistertijd, waardoor het marktaandeel met 0,6%-punt daalde naar 3,6%. Hierdoor staat Z100 nu pas op de achtste plaats. De laagste cijfers sinds 1997.

Net als WINS deed ook de publieke nieuwszender WNYC 93.9 hier goede zaken. Het marktaandeel groeide met 1,1% naar 5,1%, wat goed is voor plaats zes.

Kijkend naar de doelgroepen, dan gaat Mega nu aan kop bij de doelgroepen 25-54, 18-34 en 18-49 jaar.

KFI terug aan kop in Los Angeles
In Los Angeles heeft de talkzender KFI AM640 spectaculair de koppositie ingenomen. Het marktaandeel steeg met 1,3% naar 5,5%. Het is voor het eerst sinds maart 2012 dat KFI weer aan kop gaat. Vorige meting stond het station nog op plaats 5.

K-Earth 101 (KRTH weet de schade beperkt te houden en scoort voor de derde maand op een rij 5,2% marktaandeel, wat dit keer goed is voor de tweede plaats. Wel daalde het weekbereik met 35% naar 1,6 miljoen.

KOST 103.5 kreeg opnieuw een flinke klap. Het marktaandeel daalde met 0,6%-punt naar 4,5%, terwijl het weekbereik met bijna 900.000 luisteraars afnam naar 1,47 miljoen. Daarnaast moet KOST de derde plek delen met de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV). De Spaanstalige zender K-Love 107.5 (KLVE) sluit aan op de vijfde plaats met 4,2%.

Grote afwezige in de top 5 is de popzender 104.3 My FM (KBIG). Het marktaandeel daalde naar 4,1%, terwijl het weekbereik met 40% daalde. Zusterstation KIIS FM zakte eveneens verder weg. Het marktaandeel daalde met 0,9%-punt naar 3,0%, terwijl het weekbereik eveneens met 40% daalde. Hierdoor is KIIS zelfs uit de top 10 verdrongen. Voor KIIS is dit het laagste marktaandeel sinds 1981.

Kijkend naar de doelgroepen, dan gaat K-Love nu aan kop bij de doelgroepen 25-54, 18-34 en 18-49 jaar.

Trends
Door de coronacrisis hebben vooral de AC, Hot AC en CHR-stations het flink zwaar. In veel radiomarkten waren zij de grote verliezers. Classic Rock, Spaanstalige formats, R&B en klassiek daarentegen deden juist goede zaken.

Toch lijkt er licht aan het einde van de tunnel. Westwood One meldt dat radioluisteren weer een stijgende lijn vertoond. Het dieptepunt lag in de 1e en 2e week van april, toen 33% minder geluisterd werd ten opzichte van de laatste week voor de coronacrisis (week 2 van maart). Inmiddels is de radiobeluistering nog maar 18% minder. [Radiowereld.NL]
Foto’s: Radio.NL en Pixabay

Gerelateerde berichten