NPO toch niet reclamevrij voor 20 uur, wel minder reclame

De NPO wordt op tv toch niet reclamevrij voor 20 uur. Dit blijkt uit nieuwe plannen van Minister Slob van media die woensdag bekend zijn geworden. Wel wordt de hoeveelheid reclame geleidelijk afgebouwd. Daarnaast zijn de regionale programma’s niet op NPO3, maar op NPO2 te zien.

NPO toch niet reclamevrij voor 20 uur, wel minder reclame In juni vorig jaar maakte Slob bekend de tv-zenders van de NPO overdag en in het begin van de avond reclamevrij te willen maken.

Na overleg met de NPO en door de coronacrisis is besloten om hier vanaf te zien. Wel wordt de hoeveelheid reclame de komende jaren afgebouwd waarbij het aantal reclameminuten uiteindelijk wordt gehalveerd.

Het stapsgewijs toewerken naar een halvering van het wettelijk toegestane aantal reclameminuten heeft in vergelijking met het oorspronkelijke voorkeursscenario in de visiebrief als bijkomend voordeel dat de reclamemarkt zich hierop kan aanpassen en dat er minder druk ontstaat op de publieke omroep om na 20.00 uur ’s avonds commercieel te programmeren”, aldus Slob. “Dit is ook gunstig voor de commerciële omroepen.

Per 1 januari 2021 is er daarom al geen reclame meer te zien rondom kinderprogramma’s en op de online kanalen van de NPO.

De regionale programma’s gaan geprogrammeerd worden op NPO2 in plaats van NPO3. Tussen 18 en 20 uur komt hier een dagelijks blok met een editie van het NOS Journaal gericht op regionaal nieuws verzorgd door het reeds bestaande Bureau Regio, aanbod van de regionale publieke omroepen en programmering met een regionaal karakter van de landelijke publieke omroepen, al dan niet in coproductie met regionale omroepen.

De NPO is tevreden met de steun van minister Slob voor een toekomstbestendige en stabiel gefinancierde NPO”, aldus bestuursvoorzitter Shula Rijxman. “Wij zijn blij dat maanden van constructief overleg tot dit resultaat heeft geleid.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten