Qmusic blijft de grootste zender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar en vestigt een nieuw persoonlijk record. Dit blijkt uit de cijfers over de periode augustus / september 2021 van het NLO. Ook concurrent Radio 538 zag het marktaandeel stijgen.
Ook bij de doelgroep 20-49 jarigen deelt de zender gevoelige tikjes uit aan de concurrentie. Na het verlies van vorige meting, schiet het marktaandeel met 1,3%-punt omhoog naar 20,7%, een nieuw zenderrecord. Ten opzichte van een jaar geleden is de winst 2,4%-punt.
Wel moet hierbij vermeld worden dat deze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg’ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits’ in de Randstad. De laatste twee doen namelijk niet mee als zelfstandig station aan de meting en de kans is groot dat deze luisteraars gewoon Qmusic aanvinken bij het onderzoek.
538 en Radio 2
In tegenstelling tot de 10+-cijfers zag Radio 538 bij de groep 20-49 jaar het marktaandeel wel stijgen. Dit keer kwam er 0,6%-punt bij, waarmee de hitzender nu 14,5% scoort. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dit nog wel een daling van 0,9%-punt.
Een flinke tik kreeg NPO Radio 2. Want het marktaandeel ging met 1,3%-punt omlaag naar 11,2%. Vorig jaar scoorde Radio 2 in deze tijd nog 12,8% marktaandeel.
Overige Talpa-zenders
In tegenstelling tot Radio 538, wisten de andere radiozender van Talpa geen winst te boeken. Sky Radio daalde met 0,6%-punt naar 8,9%, maar staat daarmee wel nagenoeg gelijk aan een jaar geleden. Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij) dook 0,2%-punt omlaag naar 9,8%, een half procentpunt lager dan een jaar geleden, terwijl Veronica dit keer 0,4%-punt verliest en op 3,6% blijft steken. Een jaar geleden was dit 0,6%-punt hoger.
De rest
Bescheiden winst was er voor NPO 3FM. De publieke jongerenzender steeg met 0,2%-punt naar 3,6%, maar dit is wel 0,4%-punt hoger dan een jaar geleden. NPO Radio 1 blijft nagenoeg gelijk.
100% NL daalde licht naar 3,7%, maar staat daarmee nog altijd 0,6%-punt hoger dan een jaar geleden. Slam blijft met 27% stabiel. Kink blijft deze meting gelijk met 1,6%, maar scoort wel een half procentpunt hoger dan een jaar geleden. Sublime daalt licht naar 0,7%. [RadioWereld.NL]