Wie denkt dat er alleen in de grote steden in de Verenigde Staten wat te beleven valt op radiogebied heeft het goed mis. Ook in de wat kleinere radiomarkten gebeurt regelmatig iets. In Tampa, Florida, brak begin juli een ware hitradio-oorlog uit tussen nieuwkomer Hot 101.5 (WPOI) en 93 3 (W)FLZ, één van de populairste stations van de stad. Na amper twee maanden heeft FLZ al moeten buigen voor Hot.
De afgelopen twee jaar berichtte Radio.NL regelmatig over de strijd in Los Angeles tussen 102.7 KIIS FM van Clear Channel en 97.1 Amp Radio (KAMP). KIIS is nog steeds nummer één, maar voelt inmiddels wel de hete adem van Amp in de nek. Het onderlinge verschil is namelijk minder dan een procentpunt.
In Tampa kreeg Cox Radio het voor elkaar om binnen twee maanden de concurrent te verslaan. 22 Jaar lang was 93 3 FLZ van Clear Channel het vertrouwde adres voor hits aan de baai langs de Golf van Mexico. Volgens Cox was het de hoogste tijd dat FLZ eindelijk eens echte concurrentie kreeg. Op 1 juli werd de stekker uit het 80’s & 90’s station 101.5 The Point getrokken en lanceerde Cox Hot 101.5 met een Top 40 (CHR) format.
Om gelijk onder de aandacht te komen bij het grote publiek startte Hot met 10.000 hits op een rij, reclamevrij. Deze openingsstunt werd ondersteund door een uitgebreide billboardcampagne. Hot hoopt op deze manier veel luisteraars te trekken en bovendien te zorgen dat ze het station voorprogrammeren op hun (auto)radio
Daarnaast opende Hot 101.5 op de zender de frontale aanval op FLZ. Net als tijdens de verkiezingen houdt dit vooral in dat alle zwakke punten van de concurrent flink uitvergroot worden. Op Hot zijn regelmatig promo’s te horen waarin wordt gezegd dat FLZ veel minder muziek draait dan Hot: “For 22 years, its been a ton of commercials and way too much talk on WFLZ…what happened to the music?”
Ook brengt Hot uitgebreid onder de aandacht dat prijswinnaars bij FLZ bijna nooit uit Tampa zelf komen. Clear Channel geeft grote prijzen namelijk landelijk weg. Dat betekent dat ruim 100 hitzenders in de VS één en dezelfde prijs weggeven, waardoor de winkans vrijwel nihil is.
Maar ook FLZ-ochtenddeejay Todd ‘MJ’ Schnitt wordt regelmatig op de hak genomen en vooral vanwege zijn leeftijd (45), wat volgens Hot veel te oud is.
Promo’s als “For 22 years, MJ’s been getting older and older…. How’s your new MySpace account, MJ?”, “Tampa Bay is a great place to retire… if you’re MJ” en “No boring old talk in the morning.” Ze komen dan ook regelmatig voorbij.
Inmiddels is de actie met 10.000 hits op een rij van Hot afgelopen en draait het station ook de nodige reclame. Desondanks draait Hot 52 minuten muziek per uur. Reclameblokken op Hot worden dan ook steevast afgesloten met de promo “Way back to the hits faster than FLZ”.
Deejays worden aangespoord weinig te praten en vooral creatief te zijn met teksten. In de studio van Hot hangt dan ook een groot papier met daarop: Be brief, be brilliant, be gone. Daarnaast draait het station regelmatig 101 minuten muziek zonder reclameonderbrekingen.
Twee maanden na het uitbreken van de ‘CHR-war’ is er een nieuwe winnaar. Vierde FLZ in juni nog dat het voor het eerst in 13 jaar weer marktleider was in Tampa, nu heeft het moeten buigen voor Hot. Het marktaandeel van Hot schoot omhoog van 4,0% in juni naar 4,3% in juli en zelfs 5,9% in augustus. FLZ zag het marktaandeel kelderen van 7,6 in juni naar 6,7 in juli en 5,8% in augustus.
FLZ heeft inmiddels al de tegenaanval geopend. Ochtendman MJ draait inmiddels veel meer muziek in zijn show. Daarnaast draait het station regelmatig twee uur lang hits op een rij zonder reclameonderbrekingen. Om luisteraars terug te lokken is FLZ afgelopen vrijdag een actie gestart, waarbij luisteraars kans maken op $10.000 als zij het station kunnen betrappen op het verbreken van de belofte. Toch zit er weer een flinke adder onder het gras, want de actie duurt tot eind van het jaar en FLZ garandeert niet dat de prijs er daadwerkelijk uit gaat. {RS/RadioWereld.NL]