TV Oranje is afgelopen dinsdag precies vijf jaar geleden officieel van start gegaan. De muziekzender was destijds de eerste reclamevrije zender van Nederland. Ter gelegenheid van haar eerste lustrum biedt TV Oranje sinds 1 oktober ook een betaald abonnement aan via internet. Deze dienst is met name gericht op Nederlanders in den vreemde.
Er worden abonnementen aangeboden voor een maand (3,50), een half jaar (19,95) en een jaar (34,95). Bij een abonnement op de livestream van TV Oranje krijgt men zusterzender SchlagerTV er ter kennismaking gratis bij. TV Oranje is niet de eerste Nederlandse TV-zender die op een betaalde abonnementsbasis de wereld over gaat. De Nederlandse tv-zender family7 vraagt ook geld hiervoor.
TV Oranje stelt bij haar eerste lustrum vast dat het klimaat voor Nederlandse muziek steeds gunstiger wordt. Dat blijkt onder meer uit het nog steeds stijgende aantal ‘TV Oranje Supporters’ en eigen kijkonderzoek. De populariteit van Nederlandse muziek wordt bovendien bevestigd door een op 9 september jl. door BumaCultuur gepubliceerd onderzoek van Nielsen Music Control. Daaruit blijkt dat het aandeel Nederlandstalige muziek in de Nederlandse media op 16% ligt. In 2005, het jaar van de start van TV Oranje, bedroeg dat aandeel slechts 6%.
Gerard. Ardesch: “We zijn inmiddels een hechte community, met tienduizenden trouwe kijkers en supporters. TV Oranje is na vijf jaar niet meer uit het Hollandse medialandschap weg te denken. Te midden van een steeds verdergaande globalisering willen de Nederlanders de puur Hollandse warmte van TV Oranje niet meer missen’, aldus de oostelijke mediaondernemer.
Vijf jaar
TV Oranje ging op 5 oktober 2005 van start met een bereik van 65.000 (digitale) kabelhuishoudens. Inmiddels heeft de muziekzender een potentieel bereik van vijf miljoen tv-kijkers. TV Oranje werd in 2008 door TotaalTV uitgeroepen tot ‘Beste digitale zender’ en is twee keer bekroond met de ‘Vakprijs Nederlandstalige Lied’ in de categorie ‘Beste televisieprogramma’. [Radiowereld.NL]