SBS Broadcasting kampt na enkele succesvolle jaren met tegenslag. Het marktaandeel van de zendergroep daalt. De commerciële zendergroep RTL profiteert hier het meest van. “Succes is niet altijd blijvend. Tegenslag mag echter niet tot paniek leiden en alles wijst erop dat SBS aan panikeren is”, aldus Fons van Westerloo in De Telegraaf.
“In hoog tempo programma’s zeer vroegtijdig stoppen en verschuiven is daar een teken van”, vindt de voorzitter van Omroep WNL en oud-directeur van zowel RTL als SBS.
Van Westerloo wijst vooral op de dalende marktaandelen van de zendergroep: “September 2010 werd door SBS afgesloten met een marktaandeel van 23,9 procent, nog onder dat van het gemiddelde van 2003. RTL zit zwaar in de lift met een marktaandeel van maar liefst 35,5 procent in de afgelopen maand.”
Volgens de tv-man is het productiehuis van John de Mol daar een belangrijke factor in. “De Mol heeft met Talpa-shows als ‘The Voice’, ‘Ik Hou van Holland’ en vele andere kijkcijferkanonnen op RTL 4 de afgelopen twee jaar meer waargemaakt dan hij mij ooit heeft beloofd.”
Omdat de markt voor tv-spots op dit moment ‘booming’ is denkt hij dat SBS6 het zakelijk nog wel even uit kan zitten. Tot die tijd heeft hij nog wel een advies voor SBS6: “Ik zou van die tijd gebruik maken om maar eens met John de Mol te praten, die met zijn Talpa graag aan iedereen levert.” [Medianed/TelegraafRadio.NL]