De komende jaren groeien de film- en game-industrie fors en ook de bestedingen aan (mobiel) internet zullen stijgen. De uitgevers- en radiomarkt zullen daarentegen nauwelijks groeien. Dat voorspelt PricewaterhouseCoopers (PwC) in hun dinsdag gepubliceerde ‘Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010-2014‘.
Nadat de Nederlandse entertainment- en mediasector in 2009 nog te maken had met een krimp van 4,6 procent, verwacht PwC voor 2010 een lichte groei van 1,1 procent naar 15,3 miljard euro. Die groei zet de komende jaren door met jaarlijks zo’n 3,5 procent en komt in 2014 uit op 17,9 miljard euro, schat PwC.
Advertentie-inkomsten blijven dalen
De krimp van 2009 was te wijten aan minder advertentie-inkomsten (-14,7%) en dalende consumentenbestedingen (-1%). Vooral in de kranten- en tijdschriftenmarkt was dit te voelen. In 2010 profiteert de branche van een economische opleving, maar de ontwikkeling van advertentie-inkomsten blijft in 2010 nog wel achter bij die van de consumentenbestedingen. De bestedingen stijgen met 2,1 procent naar 11,8 miljard euro, de advertentie-inkomsten dalen voor het tweede achtereenvolgende jaar. Ditmaal met 2,4 procent naar 3,5 miljard euro. Het is onwaarschijnlijk dat de bestedingen in de komende vijf jaar weer terugkeren naar het niveau van voor de economische crisis, aldus PwC.
Krimpende radio- en krantenmarkt
Enkele segmenten zullen desondanks fors groeien: film (7,3%), videogames (6,5%), internettoegang en – advertenties (6,3%) en televisie (5,4%). De segmenten consumenten- en vaktijdschriften en zakelijke informatie krijgen te maken met een lichte groei, maar dat is volgens PwC niet weggelegd voor de kranten- en radiomarkt. Die krimpen met respectievelijk 1,3 en 4,3 procent gemiddeld per jaar. [Radio.NL/Medianed]