Met een luistertijdaandeel van 7,9% heeft Radio 1 de hoogste september/oktobermeting sinds 2004. Het weekbereik van Radio 1 ligt met 2,81 miljoen luisteraars bijna een kwart miljoen hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het weekbereik van de publieke nieuws- en sportzender is daarmee van alle radiozenders het sterkst gestegen ten opzichte september/oktober vorig jaar, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde CLO cijfers, verzorgt door Intomart.
De stijging van de cijfers voor Radio 1 is volgens het station toe te rekenen aan de vernieuwde programmering sinds begin september. “Ik ben geweldig blij dat de nieuwe ochtend van Radio 1 met Prem en Felix Meurders zo goed aanslaat. Premtime heeft tussen 10.30 en 11.00 uur een luisterdichtheid van 233.000 luisteraars en dat is de laatste 12 jaar op dit tijdstip niet zo hoog geweest. En ook De Gids.fm van Felix scoort een record sinds jaren. De verhuizing van de EO naar de middag is ook een goede zet geweest. Ook daar is de luisterdichtheid sterk toegenomen.”, zegt Laurens Borst, zendermanager Radio 1.
DeGids.fm kent met 224.000 luisteraars het hoogste aantal luisteraars sinds 2004. Ook Vrijdagmiddag live met Jan Mom heeft, de sportzomer metingen buiten beschouwing gelaten, met gemiddeld 184.000 luisteraars de hoogste luisterdichtheid op vrijdagmiddag sinds 1998. “Alle inspanningen van de laatste maanden hebben hun vruchten afgeworpen. Maar we zijn er nog niet. We gaan nu stevig doorpakken, want het kan altijd nog beter.”, vervolgt de zendermanager.
Radio 1
Radio 1 behaalt 7,9% luistertijdaandeel, dat is een winst van 0,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De publieke nieuws, muziek en sportzender weet met zijn nieuwe programmering 9% meer publiek te bereiken. Het weekbereik van Radio 1 was in deze periode 2.813.000 mensen, terwijl dat in de september/oktober 2009 2.572.000 was.
Radio 2
Radio 2 heeft in september/oktober een luistertijdaandeel van 9,6%, daarmee zakt het aandeel met 0.2%. Dit was een maand geleden nog 9.8%.
3FM
Het luistertijdaandeel van publieke popzender 3FM is 9,4%. Dit is hetzelfde als een maand geleden, maar ten opzichte van 2009 is het toch gestegen met 0,2%.
Radio 4
Radio 4 behaalt een luistertijdaandeel van 2,0%, afgelopen maand was dit nog 2.1%. In 2009 was dit nog 1,8%. De klassieke zender bereikt nu wekelijks 762.000 luisteraars.
Radio 5
Radio 5 heeft met 3,2% wederom het hoogste luistertijdaandeel in zijn bestaan en stijgt met 0,6% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. De publieke nostalgische zender ziet zijn weekbereik groeien tot 831.000 luisteraars.
Radio 6
Radio 6 blijft op een luistertijdaandeel van 0,2% staan en heeft een gemiddeld weekbereik van 162.000 luisteraars. In september/oktober 2009 was dit 144.000 luisteraars.
De publieke zenders bereiken in deze meting samen wekelijks bijna 7 miljoen luisteraars en dat is circa 500.000 luisteraars meer dan vorig jaar in september/oktober. [Radiowereld.NL]