3FM Serious Request 2011 bereikte een recordaantal van 11,8 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv, internet en mobiele telefoons. Dit is 82% van alle Nederlanders. In 2010 was dit 79%. De bekendheid van de crossmediale inzamelingsactie in 2011 is 86% volgens de PO. Hoe 3FM precies aan deze cijfers komt, kon men desgevraagd nog niet melden.
3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2011 plaats in Leiden. Deejays Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Timur Perlin maakten zonder te eten, vanuit het Glazen Huis op de Beestenmarkt zes dagen lang radio, tv en waren online te volgen.
De actie bracht in totaal een recordbedrag van € 8.621.004,- op, bijna 1,5 miljoen euro meer dan vorig jaar door het Nederlandse publiek bijeen werd gebracht. De € 8.621.004,- wordt aangewend voor moeders die vechten tegen de gevolgen van oorlog en conflicten. Een stille ramp die mondiaal meer dan 10 miljoen moeders raakt. In samenwerking met het Rode Kruis zamelde 3FM voor deze stille ramp geld in.
Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM: “Records zijn geen uitgangspunt bij 3FM Serious Request. We willen aandacht vragen voor een stille ramp: moeders die getroffen zijn door oorlog. De week in Leiden maakte ons duidelijk dat het maatschappelijke draagvlak in de samenleving bijzonder groot is. Dit heeft bijgedragen aan het fantastische bedrag dat onze luisteraars en kijkers bijeen hebben gebracht.
Maar liefst 82% van de Nederlanders heeft 3FM Serious Request gevolgd, dat is natuurlijk hartverwarmend en enorm motiverend. Tweederde van de ondervraagde jongeren geeft aan door de actie aan het denken te zijn gezet en dat is van belang. In het hele land is veel geld ingezameld met ‘Kom in Actie’ initiatieven. Dank aan iedereen die zich heeft ingezet. We kijken uit naar 3FM Serious Request 2012 in Enschede.”
3FM Serious Request ‘Kom in Actie’
Opvallend is de toename van de opbrengst van ‘Kom in Actie’. De duizenden initiatieven van particulieren, bedrijven, scholen en bands brachten een totaalbedrag van € 1.150.642,- op. Dit is ruim vier keer zoveel als vorig jaar.
Crossmediale groei
Het totaalbereik van 3FM Serious Request is gegroeid naar 11,8 miljoen mensen. Vorig jaar was dat 11,3 miljoen. Op alle platforms is sprake van een toename. De actie van 2011 bereikte 6,9 miljoen radioluisteraars, 7,8 miljoen televisiekijkers, 1,6 miljoen internetgebruikers en 330.000 mobiele telefoongebruikers.
3FM Serious Request onder jongeren (10-34 jaar)
Onder jongeren is de bekendheid van 3FM Serious Request meer dan 90%. 84% heeft de actie van de publieke popzender crossmediaal gevolgd en waardeerden het met een 8,0. Ruim 90% stelt een nieuwe editie volgend jaar op prijs. Ongeveer tweederde van de jongeren is door de actie aan het denken gezet en 90% van de jongeren is van mening dat de actie een positieve invloed op de samenleving heeft.
Internationaal
Dit jaar stonden er weer Glazen Huizen in Zweden, Zwitserland, Kenia en België, allen om geld in te zamelen voor een stille ramp. De deejays van het publieke Zweedse radiostation P3 brachten een bedrag van 2.019.487 euro bijeen met de Zweedse versie van 3FM Serious Request Musikhjälpen. In Zwitserland voerde Radiostation DRS 3 hetzelfde initiatief uit onder de naam ‘Jeder Rappen zählt’. Hier werd 5.157.566 euro ingezameld.
Het Glazen Huis in België haalde voor de laatste keer met de Vlaamse variant ‘Music for Life’ een recordbedrag van 7.142.716 euro op. Ghetto Radio Serious Request zamelde in Nairobi geen geld in, maar heeft nadrukkelijk aandacht gevraagd voor bloeddonatie in Kenia, en dat is bepaald niet onopgemerkt gebleven. Alle acties bij elkaar in vijf landen leidden tot het totaalbedrag van 22.940.773 miljoen euro. Ook dit totaalbedrag is een recordopbrengst.
3FM Serious Request
Met 3FM Serious Request zet 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voorafgaand aan de kerstdagen sluiten drie deejays van 3FM zich zes dagen lang op in een glazen studio. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie en zijn online te volgen. Het publiek kan tegen betaling verzoeknummers aanvragen en wordt uitgebreid geïnformeerd over de actie.
In 2004 haalde 3FM Serious Request € 915.955 op voor de vluchtelingen in Darfur. Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp succesvol op de kaart. Vanaf 2006 sloot Studio Brussel zich aan bij de actie. In 2008 deed het Zweedse P3/SVT dat en in 2009 ook het Zwitserse radiostation DRS 3 samen met Schweizer Fernsehen. Ook in Nairobi, Kenia staat sinds 2008 elk jaar een Glazen Huis. In 2010 stond het Glazen Huis in Eindhoven en werd € 7.135.707,- opgehaald. In 2011 stond het Glazen Huis in Leiden en in 2012 zal het in Enschede staan. [RadioWereld.NL]