RTL Nederland is in februari met de vier zenders uitgekomen op een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar van 32,5% procent. Dat is een stijging van 5 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar (31,0%). De PO en SBS Groep daalden afgelopen maand naar respectievelijk 28,9% en 20,4%.
Het vasthouden van de stijgende lijn leverde RTL de beste februarimaand sinds 2005 op. RTL 4 heeft in februari ten opzichte van vorig jaar een stijging geboekt van maar liefst 17%. Het zenderaandeel in de core doelgroep van de familiezender, Boodschappers 20 tot 49 jaar, kwam uit op 20,0% (februari 2011: 17,1%). Hiermee is het de beste februarimaand sinds 2005 geworden.
Vooral het weekend en de vooravond gaan heel goed. ‘The Voice Kids’ doet het uitstekend met op 3 februari 2,9 miljoen kijkers en 43,4% zenderaandeel in doelgroep van RTL 4, evenals ‘Moordvrouw’ met 2 miljoen kijkers en 31,8% op dezelfde avond. ‘Ik Hou van Holland’ ging op 25 februari van start met ruim 2,2 miljoen kijkers en 32,7%.
Al maandenlang zit ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ in de lift, wat in februari resulteerde in 2,0 miljoen kijkers (3 februari). Op dit aantal kwam het ‘RTL Nieuws’ ook uit op 17 februari.
Prins Willem-Alexander en prinses Maxima waren op 2 februari tien jaar getrouwd. Ter gelegenheid hiervan zond RTL 4 ‘Het Oranje Fonds, De Prins En De Prinses’ en ‘Van Der Vorst Ziet Willem-Alexander & Maxima’ uit, dat door respectievelijk 1,3 miljoen en 1,1 miljoen mensen is bekeken. Ook ‘All You Need Is Love’, ‘RTL Boulevard’, ‘Editie NL’, ‘Crime Scene Investigation’, ‘Wat Als?’, ‘Mijn Leven In Puin’ en ‘Uitstel Van Executie’ gingen (ruim) over de grens van 1 miljoen kijkers heen.
RTL5
RTL 5 komt in februari uit op een zenderaandeel van 6,8% in de core doelgroep 20 tot 34 jaar en is daarmee gelijk aan de vorige maand. Het nieuwe programma ‘The Face’ is op maandag 27 februari van start gegaan met een zenderaandeel van 12,6% in de doelgroep van RTL 5. Dit is hoger dan ‘America’s Next Topmodel’ dat de weken hiervoor werd uitgezonden en eveneens hoger dan de eerste aflevering van het laatste seizoen van ‘Holland’s Next Topmodel’.
De zaterdagavond was de best bekeken avond van RTL 5, vooral de film ‘The Da Vinci Code’ was erg in trek op 25 februari met een zenderaandeel van 11,7% in de doelgroep 20 tot 34 jaar. Op de zondagavond deed de spannende Amerikaanse serie ‘Lie To Me’ het erg goed met op 19 februari een zenderaandeel van 14,5%. Ook scoorde de films weer goed, waarvan ‘I Robot’ en ‘Failure to Launch’ de best bekeken films zijn in de core doelgroep.
RTL7
RTL 7 scoorde nieuwe records en komt in februari uit op een zenderaandeel van 7,7% in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar, een stijging van 7% ten opzichte van vorige maand (7,2%). De mannenzender noteerde op 16 februari de best bekeken Europa League-avond ooit met een zenderaandeel over de gehele avond van 24,4% (Mannen 20 tot 49 jaar). De wedstrijd Ajax – Manchester United kwam uit op 32,0%, eveneens een record.
Elke live uitgezonden wedstrijd trok meer dan een miljoen kijkers, met als hoogtepunt Ajax – Manchester United met 1,5 miljoen kijkers. Woesdagavond keken er 546.000 mensen naar de EK-kwalificatiewedstrijd van Jong Oranje, goed voor een zenderaandeel van 10,8% (Mannen 20 tot 49 jaar). Daarmee is het de best bekeken wedstrijd van Jong Oranje bij RTL 7 tot nu toe.
Op maandag 13 februari behaalde ‘Voetbal International’ het op een na grootste kijkersaantal: 878.000 kijkers. ‘Leven Als Een Prof’ scoort ook bovengemiddeld (10,0% op 27 februari), net als ‘Red Bull Crashed Ice’ (8,5% op 4 februari).
De bokswedstrijd voor het wereldkampioenschap in het zwaargewicht tussen Vitali Klistchko en Dereck Chisora werd op 18 februari door 560.000 mensen bekeken, goed voor een zenderaandeel van zelfs 15,0% in Mannen 20 tot 49 jaar. Ook de films werden door de mannelijke kijkers weer goed gewaardeerd. De top 3 van februari bestaat uit ‘Bourne Identity’, ‘Spider Man 2’ en ‘X-Files I Want to Believe’.
RTL8
RTL 8 realiseerde in februari een zenderaandeel van 3,2% in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar. Dat is 23% hoger dan dezelfde maand vorig jaar (februari 2010: 2,6%). De allerlaatste aflevering van ‘As The World Turns’ op 21 februari haalde een zenderaandeel 8,5% in de doelgroep van de vrouwenzender. De best bekeken film deze maand was ‘Last Holiday’ met 6,5% zenderaandeel in Vrouwen 20 tot 49 jaar. Andere films in de top van RTL 8 waren ‘Georgia rule’, ‘Rebound’ en ‘Fever Pitch’.
Voor RTL Telekids was het weer een mooie maand. Gemiddeld had de kinderprogrammering een zenderaandeel van 7,5% in de doelgroep 3 tot 8 jaar. In dezelfde maand vorig jaar haalde RTL Telekids met minder zendtijd 6,1% en met dezelfde hoeveelheid zendtijd 7,3%.
Digitale zenders
RTL Lounge deed het ook goed met een bereik van ruim 2,0 miljoen in de doelgroep 6+ en een 6e plaats op de ranglijst van digitale zenders. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van ruim 1,0 miljoen en een 5e plaats. In beide doelgroepen was het bereik een stuk hoger dan dezelfde maand vorig jaar (6+: 1,2 miljoen; V13+: 662.000).
De digitale zender RTL Crime had in februari een bereik van ruim 1,3 miljoen in de doelgroep 6+ en staat hiermee op 15e plaats van alle digitale zenders. In de doelgroep 20 tot 49 jaar waren dit 734.200 kijkers, goed voor een 11e plaats. Met name de Dutch Crime-avond met series als ‘Baantjer’ en ‘Boks’ en het dagelijkse True Crime-programma ‘Forensic Files’ wisten veel kijkers te boeien volgens SKO, (kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.) [RadioWereld.NL]