Nostalgie en MNM mogen zich de grote winnaars noemen van de nieuwe luistercijfers. Hierdoor is Nostalgie voor het eerste zelfs groter dan rivaal Joe FM, zo blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. In Wallonië deden Nostalgie, Classic 21 en La Première goede zaken. Sinds vorig jaar rapporteert het Centrum voor Informatie over de Media de luistercijfers drie keer per jaar in plaats van twee keer. De tweede golf van 2012 bevat de cijfers van 2 april tot en met 24 juni.
Radio 2 en Q-music blijven populair
Radio 2 behaalde in het tweede kwartaal van dit jaar een marktaandeel van 29,0 procent, een verlies van bijna een procentpunt ten opzichte van de vorige meting. Wel blijft familiezender van de VRT verreweg de populairste zender van Vlaanderen. Q-music zag het marktaandeel nagenoeg stabiel blijven op 15,0%.
Studio Brussel zag zijn marktaandeel dalen. De alternatieve jongerenzender van de VRT daalde met ruim een procentpunt naar 11,2%.
Music & More…listeners
Bij MNM wordt teruggekeken op een uitstekend voorjaar. Mede dankzij de geslaagde poging wereldrecord radiomaken van ochtenddeejay Peter van de Veire steeg het marktaandeel van de openbare hitzender met een ruim een procentpunt. Vermoedelijk zijn een groot aantal luisteraars overgestapt van Studio Brussel, waardoor MNM nu 9,4% marktaandeel scoort.
Winst was er ook voor Radio 1. De afgelopen perioden moest de informatiezender vooral inleveren, maar in de tweede meting van 2012 steeg het station door naar 8,0%.
Joe en Nostalgie wisselen stuivertje
Fors verlies was er dit keer voor Joe FM. De classic hitszender daalde met 0,8%-punt naar 6,4%. Grote vraag is wat de nieuwe programmering voor uitwerking gaat hebben op de luistercijfers. De afgelopen maanden heeft Joe FM een verjongingskuur ondergaan en presenteert voormalig Q-avondjock Bjorn Verhoeven de ochtendshow op Joe FM.
Door de matige prestaties van Joe FM sloeg rivaal Nostalgie genadeloos toe. Voor het eerst is Nostalgie groter dan Joe FM. Het marktaandeel van de classic hitszender steeg met 1,2%-punt naar 7,7%.
Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 250 minuten naar de zender geluisterd. Joe FM blijft tweede met 226 minuten, terwijl Nostalgie de derde plek inneemt met 213 minuten. Studio Brussel zag zijn gemiddelde luistertijd met 14 minuten afnemen. Gemiddeld wordt er 194 minuten naar de zender geluisterd. Iets minder lang dan naar Q-music, die zijn luisteraars gemiddeld 200 minuten weet te boeien.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte blijft Bel RTL aan kop. Het marktaandeel bleef stabiel op 16,1%. Radio Contact is terug op plaats twee. Het marktaandeel daalde licht naar 14,9%. De vorige meetperiode moest de dolfijn nog genoegen nemen met de derde plaats door de forste stijging van VivaCité. Dit keer ging het regionale netwerk van de RTBF echter flink onderuit en noteert het 13,3% marktaandeel.
Winst was er daarentegen wel voor de nummers drie tot en met zes. Zowel Nostalgie als Classic 21 en La Première zagen hun marktaandeel flink stijgen. Nostalgie was goed voor 11,1%, terwijl de classic rockhits van Classic 21 9,0% marktaandeel scoorden. La Première noteerde 1,3%-punt winst en noteerde 8,2%.
De alternatieve jongerenzender Pure FM werd opnieuw geconfronteerd met het jojo effect. Dit keer steeg het station van de RTBF namelijk weer naar 2,7%. Desondanks gaat de Waalse openbare omroep flinke veranderingen doorvoeren met als doel het marktaandeel verder op te stuwen. [RS/Radio.NL]