Nielsen breidt haar registratie van het mediumtype televisie uit met de gegevens van Triade Media, dat de zendtijd exploiteert van een groot aantal (digitale) themazenders. Met deze uitbreiding ontstaat een nog beter en completer inzicht in de omvang van de televisiemarkt op basis van bruto mediabestedingen. De zijn Eredivisie Live, Sport1, Eurosport, Syfy Channel, E! Entertainment en 13 th Street.
De gegevens zullen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 toegevoegd worden en vervolgens wekelijks geupdate worden. Eerder al voegde Nielsen twee digitale zenders van RTL Nederland (RTL Crime en RTL Lounge) en Disney Channel toe aan de registratie.
Het televisielandschap digitaliseert steeds verder, ruim driekwart van de Nederlandse huishoudens kijkt al digitaal televisie. Het aanbod van televisiezenders waarop geadverteerd wordt neemt hierdoor ook toe. Nielsen streeft ernaar een zo compleet mogelijke dekking te bieden van de bruto mediabestedingen. Dat geldt voor het aantal mediumtypen, maar ook het aantal exploitanten en media binnen die mediumtypen.
“Het is dan ook een logische stap om nieuwe themazenders toe te voegen aan de registratie van de bruto mediabestedingen,” aldus Berry Punt, Marketing Manager van Nielsen Nederland. “Daardoor is Nielsen nog beter in staat de omvang van de markt op basis van de bruto mediabestedingen aan haar klanten te rapporten en hebben klanten nog beter en completer inzicht in de mediabudgetten van adverteerders.”
Robbert Beerens, Manager Marketing & Business Development van Triade Media, vult aan: “De themazenders die wij vertegenwoordigen zijn dusdanig groot dat zij niet meer in de mediamix mogen ontbreken. Als serieuze partij in de markt behoren zij, net als alle generieke zenders, opgenomen te zijn in de mediaonderzoeken die door de inkoopmarkt worden gebruikt. Daar hoort de registratie van de bruto mediabestedingen van Nielsen natuurlijk ook bij.” [Radiowereld.NL]