De SPOT-zenders Ster, SBS en RTL zijn op 1 oktober 2012 gestart met een nieuwe module waarmee mediabureaus online nieuwe TV-campagnes kunnen aanvragen. Web Services is een nieuwe manier van data-uitwisseling via het internet. Vorig jaar zijn deze drie SPOT-zenders al overgestapt op deze client-server toepassing voor het leveren van campagnedata en het online boeken van individuele spots.
Op dit moment wordt de module geïntroduceerd bij alle mediabureaus die gebruik maken van Mediaview, de mediaplanningssoftware van Media Buying Systems.
Sneller en efficiënter
De Nederlandse TV-zenders publiceren maandelijks hun programmering en de daarbij behorende ratecard. De mediabureaus hebben vervolgens enkele dagen de tijd om hun TV-campagnes aan te vragen. De nieuwe module maakt dit aanvraagproces een stuk sneller en efficiënter. Doordat de module interactief is, wordt ingevoerde data direct door de zenders gevalideerd. Het productaanbod van de zenders en de contractuele afspraken zijn in de module opgenomen. De uiteindelijke aanvraag wordt direct vanuit de module bij de betreffende zender geplaatst.
Michel van der Voort, directeur SPOT: “Met deze module zijn de zenders erin geslaagd het TV-inkoopproces verder te optimaliseren. De webservice technologie biedt tal van mogelijkheden. We zijn hier nog lang niet klaar mee.”
SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. In SPOT participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland , FOX Channels Benelux , AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, BE VIACOM Benelux, Eurosport, Eredivisie Live en Sport1. [Radiowereld.NL]