Zes op de tien (59%) van de inwoners van de regio Amsterdam vindt het belangrijk invloed te krijgen op het aanbod van televisiezenders in het digitale zenderpakket. Meer dan driekwart (82%) wil daarbij per zender kunnen kiezen en dus niet vastzitten aan de pakketten die tv-aanbieders samenstellen. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting APR dat is uitgevoerd binnen het StemPunt-panel van Motivaction.
“De concept Mediawet die nu in de Tweede Kamer ligt, ontneemt consumenten de kans om mee te praten over de samenstelling van hun zenderpakket. Uit dit onderzoek blijkt dat ruim 80% van de respondenten mee wil werken aan het totstandkomen van een basispakket. Reden genoeg om een app, een panel of algemene raadpleging te ontwikkelen Het is onacceptabel dat de kijker aan de commercie overgeleverd wordt”, aldus Anne Graumans, voorzitter van de APR. (Algemene Programmaraad)
Digitale pakket niet perfect
Meer dan een kwart (27%) van de inwoners (18 tot 70 jaar) van de regio Amsterdam geeft aan dat er tv-zenders zijn die zij missen in hun huidige tv-aanbod. Ruim 80% wil kunnen kiezen tussen verschillende basispakketten aan televisiezenders. Idealiter, zo stelt menig respondent, zouden ze het pakket zelf willen samenstellen.
Samenstelling pakket zenders
De inwoners van regio Amsterdam vinden het bij de keuze van een pakket aan zenders belangrijk dat:
– het aanbod van (digitale) televisiezenders divers is, er moet voor elk wat wils zijn;
– ‘de best bekeken zenders’ beschikbaar zijn;
– regionale zenders’ beschikbaar zijn;
– zenders beschikbaar zijn waarvan op basis van ‘onderzoek’ blijkt dat er behoefte aan is.
Beginnende televisiezenders
77% van de respondenten is het ermee eens dat ook kleinere, beginnende televisiezenders een kans moeten krijgen om uit te kunnen zenden. Bijna driekwart van de inwoners van de regio Amsterdam wil dat er programma’s aangeboden worden voor specifieke groepen geïnteresseerden.
Invloed via geautomatiseerd stemmen
90% van de inwoners van de regio Amsterdam zou bereid zijn om mee te doen aan een stemming om daarmee invloed uit te oefenen op de samenstelling van het digitale tv-pakket. [Radiowereld.NL]