De Mol ziet geen noodzaak aandelen RTL te verkopen

Mediaondernemer John de Mol ziet geen noodzaak zijn minderheidsbelang in RTL Nederland, onderdeel van RTL Group, te verkopen, ondanks dat De Mol een belang heeft gekocht in concurrent SBS Broadcasting. Dat zei de ondernemer woensdag.

Eerder woensdag maakte de Duitse TV-keten Prosiebensat.1 Media bekend dat het de Nederlandse en Belgische activiteiten verkocht heeft. De Nederlandse activiteiten, waaronder drie tv-kanalen en twee tv-magazines, zijn gekocht door Sanoma en Talpa Media, de holdingmaatschappij van De Mol. Talpa neemt een belang van 33 procent in de Nederlandse activiteiten van SBS.

De transactie ligt ter beoordeling bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

De Mol stelt dat RTL Group, gezien de omstandigheden, hem kan vragen zijn aandeel in RTL Nederland aan hun te verkopen. De Luxemburgse RTL Group, in meerderheid bezit van Duits mediaconglomeraat Bertelsmann, heeft een meerderheidsbelang in RTL Nederland. Een woordvoerder van RTL Group wil geen commentaar geven en voegt daaraan toe dat het bedrijf de beslissing van de NMa afwacht.

Tijdens een persconferentie in Amsterdam stelde De Mol dat zijn bedrijf door zal gaan met het leveren van content aan al zijn klanten, RTL, SBS en de publieke zenders. [Novum/Dow Jones/Radio.NL]

Gerelateerde berichten