De aankoop van de Nederlandse kranten van PCM heeft De Persgroep geen windeieren gelegd. Het van oorsprong Belgische mediabedrijf zag de omzet en de winst vorig jaar dankzij de overname van het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en het Parool sterk stijgen.
De Persgroep heeft een “sprong van jewelste” gemaakt door de overname in 2009, zei topman Christian van Thillo donderdag in een toelichting op de cijfers.
“We zijn een totaal andere onderneming geworden.” De omzet van het concern, in België eigenaar van onder meer dagblad Het Laatste Nieuws en televisiezender VTM, steeg in 2010 met 17 procent tot 930 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde tot 64 miljoen euro. De Nederlandse uitgeefactiviteiten, die vorig jaar voor het eerst volledig in de cijfers konden worden verwerkt, leverden een winst op van 42 miljoen euro.
De Persgroep zag de inkomsten uit krantenadvertenties, afgezien van vacatures, vorig jaar met bijna 6 procent dalen. Voor dit jaar wordt een stabilisering van die reclame-inkomsten verwacht. Op termijn worden abonnementsgelden belangrijker voor kranten dan de advertentie0inkomsten, stelde Van Thillo. Hij verwacht dat kranten de komende jaren dan ook duurder gaan worden. “Kranten zijn nog altijd spotgoedkoop” [Medianed/Radio.NL]