Digitale televisie groeit verder

Zeven op de tien televisie-aansluitingen in Nederland zijn op dit moment digitaal. Volgens Telecompaper is het aantal digitale tv-aansluitingen in Nederland in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,8 procent gestegen tot 5,56 miljoen. Digitale televisie heeft een marktaandeel van 70 procent. Maar meer dan de helft van de digitale televisiegebruikers wil nog geen afstand doen van de analoge aansluiting.

De meeste consumenten (56,8 procent) ontvangen digitale tv via de kabel. Telecompaper verwacht dit jaar ruim 10% groei. waardoor het totaal aantal digitale televisieaansluitingen dan op circa 6 miljoen komt. In 2010 was er nog sprake van een groei van 15 procent.

Ziggo is met een marktaandeel van 34,5 procent de grootste aanbieder van digitale televisie, gevolgd door KPN met een aandeel van 22,2 procent. UPC heeft een aandeel van 16,6 procent, terwijl Canal Digitaal het moet doen met 14 procent.

Uitgesteld tv-kijken
In 2010 had 57 procent van de Nederlandse huishoudens digitale televisie. In 2011 groeide dit door naar 70 procent. Stichting KijkOnderzoek (SKO) is in 2010 begonnen met het meten van digital only zenders (170 zenders). Sinds 2008 meet SKO uitgesteld kijken. In 2008 ging het nog om slechts 1 procent van de totale kijktijd. In 2010 groeide dit naar slechts 2,5%. [Radio.NL/Adformatie/ANP/Maarten Hafkamp]

Gerelateerde berichten