De Kerstman moet nog komen, maar toch heeft de softpopzender KOST 103.5 in Los Angeles zijn eerste kerstcadeau al binnen. Het radiostation zag zijn marktaandeel flink stijgen en staat nu op de tweede plaats achter 102.7 KIIS FM. In New York staat (W)CBS FM 101.1 voor de vijfde maand op een rij op de hoogste trede.
All I want for Christmas…
Het einde van het jaar is weer in zicht en dus maken honderden radiostations in de Verenigde Staten zich weer op voor de meest lucratieve maanden van het jaar. Door over te schakelen op non-stop kerstmuziek, zien veel stations hun luistercijfers flink stijgen. Dit is een trend die ook in Nederland te zien is bij Sky Radio, waar de eerste kersthits inmiddels al op de playlist staan.
Een van de zenders in de VS die elk jaar overstapt op kerstmuziek is KOST 103.5. En dus lijkt het in eerste instantie niet opmerkelijk dat het marktaandeel flink stijgt. KOST schoot 1,1%-punt omhoog naar 5,2% marktaandeel.
Maar opmerkelijk genoeg heeft KOST deze stijging weten te behalen zonder kerstmuziek. De zogenaamde “november ratings” van Nielsen Audio bevatten namelijk de gegevens over de periode 9 oktober tot 5 november. In de VS worden luistercijfers namelijk 13 keer per jaar gemeten. KOST schakelde echter pas op 13 november over op kerstmuziek.
De top 5
De spectaculaire stijging brengt KOST naar de tweede plaats in Los Angeles. Bovenaan staat nog steeds de hitzender KIIS FM die zijn marktaandeel gelijk zag blijven op 5,3%. De stijging van KOST lijkt vooral ten koste van 104.3 My FM (KBIG) te gaan. De popzender daalde 0,6%-punt naar 4,7%. Maar bij iHeartMedia (voorheen Clear Channel) zal het een zorg zijn welke van deze stations op de eerste plaats staat, aangezien ze toch alle drie eigendom zijn van het mediaconcern.
Plaats vier is voor de hip-hopzender Power 106 (KPWR) met 4,3%, terwijl de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) de top 5 completeert met opnieuw 4,2% marktaandeel.
Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar is KIIS nu alleen het populairst. Ook bij de doelgroep 18 tot 49 jaar leidt KIIS, terwijl Power opnieuw aan kop gaat bij de doelgroep 18 tot 34 jaar.
New York City
In de Big Apple staat CBS FM wederom op de eerste plaats. En de classic hitszender maakte het verlies van de vorige meetperiode goed en schoot een procentpunt omhoog. En met 7,1% marktaandeel scoort CBS FM ook nog eens zijn hoogste marktaandeel sinds de terugkeer in 2007.
106.7 Lite FM (WLTW) wist na vier maanden eindelijk het dalende marktaandeel een halt toe te roepen. Het marktaandeel van de popzender steeg met 0,2%-punt naar 5,6%. De luistercijfers van Lite gaan de komende periode ongetwijfeld weer flink stijgen. Ook deze zender is overgeschakeld op non-stop kerstmuziek. Afgelopen vrijdag om 17 uur werd de knop omgezet.
Vlak achter Lite staat Z100 (WHTZ) op de derde plaats. De hitzender zag zijn marktaandeel met een half procentpunt stijgen naar 5,5% en dat zijn de beste cijfers van het station sinds juli.
Het Spaanstalige Mega 93 9 (WSKQ) steeg naar de vierde plaats en scoort nu 4,3%. WBLS 107.5 completeert de top 5. De urbanzender kende een slechte maand en daalde met een half procentpunt naar 4,9%. Qua positie daalde WBLS van de tweede naar de vijfde plaats.
Opvallend is de stijging van Power 105.1 (WWPR). De hip-hopzender heeft nu duidelijk afstand genomen van concurrent Hot 97 (WQHT). Mede door het binnenhalen van Angie Martinez is het verschil tussen beide stations opgelopen tot bijna een procentpunt.
Kijkend naar de doelgroepen dan is CBS FM terug op de eerste plaats bij luisteraars tussen 25 en 54 jaar. Power 105.1 is nu het populairst bij de groep 18 tot 34 jaar, terwijl Z100 aan kop gaat bij de doelgroep 18 tot 49 jaar. [Radiowereld.NL]