Ruim 110 miljoen mensen kijken Super Bowl

De 47e editie van de Super Bowl begint zondagavond. Ook dit jaar zullen waarschijnlijk weer minimaal 110 miljoen mensen kijken naar de American footballfinale. Dit jaar wordt de finale uitgezonden op NBC, ESPN, Sat.1 en op de Britse zenders BBC Two en BBC HD. De tv-uitzending, gepresenteerd door Mark Chapman, gaat door tot 05.00 uur ’s morgens.

Voor de start van de wedstrijd, in de nacht van zondag 3 op maandag 4 februari, wordt traditioneel het Amerikaanse volkslied gebracht in de Superdome in New Orleans, dit jaar door Alicia Keys. Beyoncé Knowles is te zien tijdens de Halftime show, de rust van een Super Bowl.

Reclamezendtijd
Dit jaar strijden de Balitmore Ravens en de San Francisco 49ers in New Orleans tegen elkaar. Maar niet iedereen kijkt voor de wedstrijd. Het gaat ook dit jaar weer om de reclamezendtijd. Adverteerders betalen dit jaar gemiddeld 3,5 miljoen dollar voor 30 seconden reclamezendtijd aangezien er minimaal 110 miljoen mensen kijken. Dat maakt adverteren voor 70 bedrijven tijdens Super Bowl erg duur.

Maar het gaat niet alleen om adverteren tijdens de finale. De hype rondom Super Bowl is ook erg belangrijk. De commercials zijn nu ook al te zien via YouTube. Adverteerders proberen zoveel mogelijk op te vallen, online maar ook voor, tijdens en na de uitzending.

Kuisheid
De NBC ziet er ook ieder jaar op toe dat de reclames kuis genoeg zijn. Regelmatig worden filmpjes ook geweigerd omdat ze niet kuis genoeg zijn. Voor sommige bedrijven is het natuurlijk de kunst om veel in het nieuws te komen, omdat een reclame mogelijk wordt geweigerd.

Volkswagen
Volkswagen is in de VS al onder vuur komen te liggen vanwege een commercial. In het spotje gaat een blanke man met een Jamaicaans accent praten doordat hij in zijn VW rijdt. Diverse mensen vinden dit spotje racistisch, omdat het inspeelt op het stereotype van de zorgeloze Jamaicaan. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten