Frankrijk: Virgin Radio breidt lokale programma’s uit

Het Franse netwerk Virgin Radio breidt het aantal lokale programma’s uit. Eigenaar Lagardère heeft besloten de lokale focus van de zender te vergroten. Met ingang van maandag 11 februari ontkoppelt Virgin zijn middagprogrammering in 28 verschillende edities. Een complete ommezwaai ten opzichte van 2010, toen het netwerk juist wilde snijden in de lokale programmering.

Virgin Radio startte op 31 december 2007 als opvolger van Europe 2. Eigenaar Lagardère had gehoopt met deze sterke merknaam de luistercijfers van het station op te kunnen vijzelen. Vooralsnog is dit niet gelukt. Sterker nog: Virgin Radio heeft marktaandeel verloren. Scoorde Europe 2 in 2007 nog 2,8% marktaandeel, Virgin was bij de laatste meting goed voor slechts 1,9%.

De afgelopen jaren deed Lagardère verwoede pogingen om het verlieslijdende netwerk weer rendabel te maken. Zo diende Virgin in 2010 een verzoek in bij mediaregulator CSA om 18 lokale edities te mogen schrappen. Voor 12 edities werd dit verzoek afgewezen, omdat dit in strijd is met de licentie. De lokale programma’s in onder meer Reims, Troyes, Auxerre en Tarbes mochten wel gestaakt worden.

Virgin Radio zendt in bijna heel Frankrijk uit via verschillende regionale licenties. De voorwaarden in deze licenties verschillen. Van de 288 FM-frequenties hebben er 82 een licentie in de categorie D. Dit houdt in dat op deze frequenties 24 uur per dag het landelijke programma mag worden uitgezonden. 146 Frequenties vallen echter in categorie C, wat inhoudt dat hierop landelijke programma’s uitgezonden mogen worden, maar dat ook lokale programma’s aangeboden moeten worden.

Om aan de licentievoorwaarden te voldoen, zendt Virgin Radio op vele frequenties ’s ochtends lokale nieuwsbulletins uit. Daarnaast werd ’s middags tussen 12 en 16 uur een lokaal (muziek)programma uitgezonden.

Virgin Radio heeft echter besloten om de strategie 180 graden te draaien en juist in te zetten op lokale aanwezigheid. In oktober kreeg het station toestemming van de CSA om de lokale programma’s te verhuizen naar het tijdsslot 16 tot 20 uur. Daarnaast wordt het aantal lokale programma’s flink uitgebreid, want met ingang van maandag wordt het middagprogramma in 28 verschillende edities ontkoppeld.

Het lijkt erop dat Lagardère een nieuwe poging gaat wagen om Virgin Radio op de kaart te zetten. Op het aanbod van de NRJ group om 20% van de aandelen over te nemen is niet ingegaan. Daarnaast is het muziekformat in januari opnieuw aangepast. Het hitformat dat de afgelopen twee jaar gehanteerd werd is overboord gezet. In plaats hiervan draait Virgin Radio momenteel overwegend pophits. De slogan “Un maxx de tubes” heeft daarbij plaats gemaakt voor “Pop Music”. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten