Luistercijfers België: Winst voor Studio Brussel en Joe FM

Studio Brussel en Joe FM mogen zich de grote winnaars noemen van de nieuwe luistercijfers, zo blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. Wel blijft Radio 2 hoog en droog aan kop. In Wallonië staat Bel RTL opnieuw op één.

Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2012-3 bevat dan ook de periode 27 augustus tot en met 16 december.

Radio 2 blijft aan kop
Radio 2 behaalde de afgelopen periode een marktaandeel van 28,1 procent, wederom een verlies van bijna een procentpunt ten opzichte van de vorige meting. Wel blijft familiezender van de VRT verreweg de populairste zender van Vlaanderen.

Ook Q-music zag zijn marktaandeel flink onderuit gaan. De hitzender daalde met 1,5%-punt naar 13,5%. Wel blijft Q met een marktaandeel van 21,5% marktleider in de doelgroep 18 tot 44 jaar.

Nieuw record voor Studio Brussel
Bij Studio Brussel was het donderdagmiddag ongetwijfeld tijd voor gebak. De alternatieve jongerenzender haalde opnieuw een record: 12,9% marktaandeel. Een winst van ruim anderhalf procentpunt. Daarnaast komt Studio Brussel steeds dichterbij aan Q-music.

Overigens werd Studio Brussel goed geholpen door zuster MNM. De hitzender van de VRT wist de nodige luisteraars bij Q weg te snoepen en steeg met een procentpunt naar 10,5% marktaandeel. Radio 1 bleef nagenoeg stabiel op 8,1%.

Battle of the classics
De strijd tussen de twee classic hits zenders valt dit keer in het voordeel van Joe FM. Het station maakte het verlies van voorgaande periode ruimschoots goed en steeg met anderhalf procentpunt naar 7,9%. De verjongingskuur die het station vorig jaar onderging lijkt dus aan te slaan.

Door de forse stijging van Joe ging rivaal Nostalgie onderuit. Het marktaandeel daalde van 7,7 naar 6,0%.

Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 255 minuten naar de zender geluisterd. Joe FM blijft tweede met 243 minuten, terwijl Studio Brussel op drie staat met 222 minuten.

In Nederland luistert men gemiddeld 180 minuten per dag naar de radio.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte blijft Bel RTL aan kop. Wel daalde het marktaandeel licht naar 15,9%. Hierdoor voelt Bel RTL wederom de hete adem van zusterstation Radio Contact in de nek. De dolfijn zag het marktaandeel met een half procentpunt stijgen naar 15,4%.

Verlies was er voor VivaCité. Opnieuw ging het regionale netwerk van de RTBF flink onderuit en noteert de zender 12,1% marktaandeel. Nostalgie bleef stabiel met 11,1%, terwijl Classic 21 naar 9,8% marktaandeel groeide. Zusterstation La Première zag het marktaandeel daarentegen juist dalen. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten