De netto radioreclamebestedingen zijn in 2012 goed voor 218 miljoen euro, een daling van 6,5% ten opzicht van 2011. Vooral in het tweede en derde kwartaal laat de crisis grote invloed zien op de bestedingen van een aantal branches en grote adverteerders. In 2012 weten 581 nieuwe adverteerders uit diverse branches de weg naar radio te vinden. De bestedingen van non-spot stegen in 2012 met 5%.
Transportbranche is het meest te horen
De transportbranche staat ook in 2012 op nummer 1 in de lijst van meest bestedende branches op radio. Bovendien zijn de bestedingen met 23% toegenomen. Ook de retail en financiële dienstverlening maken volop gebruik van de kracht van radio. De grootste stijger van het afgelopen jaar is de medische branche met 185%. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Radio is een uniek massamedium, het weet als enige medium wekelijks 86% van alle Nederlanders tussen 07:00 uur ’s morgens en 18:00 uur ’s avonds te bereiken. Mede door de steeds verder groeiende beschikbaarheid, met de recente snelle ontwikkelingen op smartphones en tablets, is radio als geen ander medium in staat om consumenten tussen de oren te bereiken die op het punt staan om een oriëntatiekeuze of een aankoopbeslissing te maken, of dat nu online of fysiek in een winkel is. Radioreclame is dan ook de perfecte manier om de merkpositie top-of-mind te krijgen vlak voor een dergelijk cruciaal beslissingsmoment”.
RAB
Het Radio Advies Bureau is het kenniscentrum voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met radio als reclamemedium. RAB treedt op als vertegenwoordiger van de landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations en stimuleert met deze bundeling van krachten de ontwikkeling van het vakgebied radio. RAB is een van de opdrachtgevers van het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.