Spot introduceert Social TV Ratings

In samenwerking met Remotely.tv publiceert Spot maandelijks de Social TV Ratings, een overzicht van de TV programma’s die de meeste tweets genereren. De emotie van het TV kijken is volgens Spot niet meer weg te denken op de social media. Alle TV-gerelateerde tweets bevatten veel informatie over de TV-beleving in Nederland. Met deze maandelijkse rapportages wil Spot de wederzijds versterkende werking en de relatie tussen TV en social media inzichtelijk maken.

De maandelijkse Social TV Ratings bevatten ranglijsten gebaseerd op het aantal tweets, het aantal twitteraars en een overzicht van de trending TV-topics. Het sociale TV platform Remotely.tv verzorgt de rapportages. Hiervoor maakt zij gebruik van een automatische matching en opslag van twitterberichten bij TV programma’s. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. De USP van de database zit vooral in het filteren van de berichten van de TV kijkers. De maandelijkse Social TV Ratings worden na afloop van de maand online gepubliceerd op de website van Spot.

Uniek in deze rapportage is dat de ranglijsten ook samengesteld zijn voor mannen en voor vrouwen apart. De verhouding man/vrouw wordt berekend op basis van accountgegevens, verkregen van Twitter, en met behulp van algoritmes waarmee een geslacht toegekend kan worden aan een ruime meerderheid van de accounts. In de eerste rapportages van de Social TV Ratings is duidelijk te zien dat mannen veel twitteren over sportwedstrijden en films. Vrouwen twitteren graag over romantische comedies en vooral GTST.

Top 10 TV Tweets doelgroep Totaal februari:
01 – 15-02-2013 20:30 The Voice Kids    RTL 4  65.907
02 – 27-02-2013 20:45 KNVB Beker: Ajax- AZ   SBS 6  56.547
03 – 06-02-2013 19:50 Oefeninterland: Nederland – Italië SBS 6  51.810
04 – 13-02-2013 21:45 Real Madrid – Manchester United NL 3  35.606
05 – 23-02-2013 20:30 Najib Amhali: Alles komt goed  RTL 4  33.478
06 – 14-02-2013 19:00 Ajax – Steaua Boekarest   RTL 7  28.096
07 – 22-02-2013 20:30 Everybody dance now   RTL 4  24.194
08 – 07-02-2013 20:30 Wie is de Mol?    NL 1  23.871
09 – 20-02-2013 21:45 AC Milan – Barcelona   NL 3  19.115
10 – 27-02-2013 18:20 PEC Zwolle – PSV   SBS 6  16.697

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. In SPOT participeren Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland , FOX Channels Benelux , AT5, Eurosport, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, BE VIACOM Benelux, Eredivisie Live,  Sport1 en NBCUniversal. Radio.NL]

Gerelateerde berichten