Spaanstalige radio populairst onder jongeren in NYC

Spaanstalige radio is het populairst onder jongeren in New York City. La Mega 97.9 (WSKQ) mag zich marktleider noemen in de doelgroepen 18 tot 34 jaar en 18 tot 49 jaar, zo blijkt uit de luistercijfers van onderzoeksbureau Arbitron over juli. Overall blijft 106.7 Lite FM (WLTW) marktleider, terwijl 104.3 My FM (KBIG) in Los Angeles aan kop gaat.

Vorige maand berichtte Radio.NL al over de opmars van Spaanstalige radio in de VS.

Voor het eerst in de geschiedenis wist een Spaanstalig radiostation de koppositie tijdens de ochtend in Los Angeles te bereiken.

Maar ook in New York City doet Spaanstalige radio het momenteel goed, vooral bij jongeren en jongvolwassenen. La Mega 97.9 mag zich namelijk marktleider noemen bij de doelgroep 18 tot 34 jaar.

De zender verwijst hiermee de hitzender Z100 (WHTZ), die afgelopen weekend zijn 30e verjaardag vierde, naar de tweede plek. De hip-hopzender Hot 97 (WQHT) staat op de derde plek. Ook bij de doelgroep 18 tot 49 jaar gaat La Mega aan kop en heeft Z100 moeten buigen voor zijn Spaanstalige vrienden. Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar staat La Mega nu op de tweede plaats, na Lite FM.

De sterke prestaties van La Mega bij de jongeren en jongvolwassenen heeft ook gezorgd voor een stijging van het overall marktaandeel. Met bijna een procentpunt steeg het marktaandeel naar 5,1%, wat goed is voor de vijfde plaats.

Overall blijft de popzender Lite FM marktleider, al is de concurrentie heviger dan ooit. Het verschil tussen de nummer één en nummer drie is namelijk slechts 0,6 %-punt. Lite FM scoort 6,6% marktaandeel, het laagste marktaandeel sinds november, terwijl de oldieszender (W)CBS FM 101.1 tweede staat met 6,3%. De urbanzender WBLS 107.5 volgt met 6,0%. Z100 staat op de vierde plaats met 5,5% marktaandeel.

Los Angeles
In Los Angeles gaat de strijd tussen de hitzender 102.7 KIIS FM en de popzender My FM om de koppositie onverminderd verder. Dit keer trekt My FM aan het langste eind. De popzender scoorde in juli 5,4% marktaandeel. KIIS volgt op de tweede plaats met 5,3% marktaandeel. 97.1 Amp Radio (KAMP), de grote concurrent van KIIS, verstevigt zijn derde plaats door te stijgen naar 4,6% marktaandeel.

De softpopzender KOST 103.5 heeft een einde weten te maken aan de dalende lijn. Voor het eerst in maanden steeg het marktaandeel licht naar 4,5%. De urbanzender Power 106 (KPWR) volgt op de voet met 4,4%.

Opvallend is het forse verlies voor de talkzender KFI AM640. Werd de zender vorige maand voor het eerst in meer dan een jaar tijd uit de top vijf gedrukt, nu lijkt het marktaandeel in een vrije val te zijn geraakt. KFI daalde met 0,6 %-punt naar 3,1%. Hierdoor moet de talkzender nu genoegen nemen met de 12e plaats.

Bij jongeren tussen 18 en 34 jaar staat Power 106 op één, gevolgd door KIIS en Amp. KIIS is wel marktleider in de doelgroep 18 tot 49 jaar, als moet de zender deze positie wel delen met My FM. Laatstgenoemde gaat wel alleen aan kop bij de doelgroep 25 tot 54 jaar.

Ricardo Sanchez, alias El Mandril, heeft zijn koppositie in de ochtend weten vast te houden. Op weg naar het werk scoort La Raza 97.9 (KLAX) een marktaandeel van 5,9%, een stijging van 0,6%-punt. Ondanks het forse verlies van KFI staat de talkzender nog wel tweede in de ochtend. Bill Handel en het eerste uur Rush Limbaugh was goed voor 4,7%. Hetzelfde marktaandeel scoren Kevin Ryder en Gene ‘Bean’ Baxter op de rockzender KROQ 106.7.

Eddie “Piolín” Sotelo sloot zijn laatste maand bij de Spaanstalige zender LA 101.9 (KSCA) af met een vierde plaats. Onlangs werd de deejay op staande voet ontslagen door zijn werkgever Univision. Ryan Seacrest op KIIS daalde naar een vijfde plaats. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten