Smartlapzender RADIONL neemt Radio Oranje Nationaal over

RADIONL gaat uitbreiden. De eigenaar van Radio Oranje Nationaal, Nico Silvius, tevens eigenaar van smartlappenzender RADIONL, heeft besloten om beide volkszenders samen te voegen. Daardoor krijgt RADIONL definitief een landelijke status.

Dekkingsgebied
Omdat RADIONL nu een landelijke status heeft gekregen, begeeft RADIONL zich op zeer glad ijs en zal het waarschijnlijk weer juridisch in grote problemen komen. Het dekkingsgebied is ruim boven de 30%. De bedoeling is dat regionale radiostations ook regionale informatie brengen. RADIONL doet dat niet. De volkszender brengt voornamelijk smartlappenmuziek.

Reclame
Economische omstandigheden hebben ertoe geleid dat volkszender Radio Oranje Nationaal niet op de huidige manier door kon gaan.

Dumpprijzen
Het radiostation verkocht voor dumpprijzen radioreclame, wat zeer slecht is voor de markt, maar ook dit mocht niet baten.

Radio Oranje Nationaal verkocht te weinig reclame en uitbreiden was voor de volkszender niet meer mogelijk. Daardoor kon de eigenaar alleen nog maar de twee volkszenders samen voegen om te overleven.

Luistercijfers
Uit de laatste luistercijfers (mei-jun 2013) blijkt dat RADIONL gezien het grote etherbereik relatief laag scoort. Het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar is maar 0,9%. De leeftijd van de gemiddelde luisteraar van RADIONL, op basis van geluisterde tijd, is gemiddeld 56 jaar.

Op de frequenties van Radio Oranje Nationaal is nu al RADIONL te horen. Maar op de frequentie 89.6 FM in Arnhem is nu niets meer te horen in verband met dubbele dekking.

“De kabel frequenties van Radio Oranje Nationaal komen in zijn geheel op korte termijn te vervallen“, zo meldt de volkszender.

Daarnaast heeft RADIONL tevens de slagzin aangepast, die de oude eigenaar vorig jaar introduceerde. ‘Nederlands Nr.1’ is aangepast in ‘Het Hollands hart van de regio’. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten