De tv-zender CBS gaat populaire tv-programma’s aankondigen via Twitter. Maandag maakte de Amerikaanse omroep bekend een ‘megadeal’ te hebben gesloten. Twitteraars die over een televisieprogramma twitteren kunnen vanaf deze herfst 60-seconde video’s in hun timeline verwachten met aankondigingen van programma’s van CBS en sportfragmenten.
CBS maakt hiervoor gebruik van de nieuwe techniek, Amplify, waarbij adverteerders televisiereclames direct kunnen aanvullen met een promoted tweet. het aanboren van Twitter publiek zorgt voor een amplifier effect voor het bereik. Ook tv-programma’s kunnen op die manier worden aangejaagd.
CBS is niet de enige die mogelijkheden ziet met Amplify. Eerder werden overeenkomsten getekend met Discovery, Bloomberg Television, de Major League Baseball en enkele media-advertentiebedrijven (o.a. Starcom). En afgelopen week maakte Twitter opnieuw een belangrijke partner bekend: de NFL. In dit geval is het de bedoeling om de promoted (video) tweets te gebruiken voor herhalingen van opmerkelijke sportmomenten.
Voor CBS en de NFL (en de football teams die daarin spelen) zit er nog een aardige bijkomstigheid aan; de video’s worden namelijk vooraf gegaan door reclames. Zowel Twitter als de Amplify-partner delen in de opbrengsten daarvan. In Europa is Twitter eveneens actief. Het eerste land dat hier met Amplify zal gaan kennismaken, is Frankrijk. De Franse zender TF1 is een pilot gestart rond de Franse versie van ‘Dansen met sterren’.
Nederland
De kans dat Twitter binnen afzienbare tijd een overeenkomst kan aankondigen met een Nederlandse mediaspeler, lijkt volgens Adformatie niet bijzonder groot. Althans, als we afgaan op de reacties van partijen die hier van nabij zijn betrokken. Een voor de hand liggende speler om deze handschoen op te pakken, zou het recent neergestreken Fox kunnen zijn. Woordvoerder Marcel van der Zee is bekend met Amplify. Op de vraag of Fox er brood in ziet om hiermee aan de slag te gaan, blijft hij echter het antwoord schuldig. Klik hier voor een Bloomberg video interview met CBS Interactive directeur Jim Lanzone. [Radio.NL/Adformatie]