Ministerie haalt orgaandonatiespotje van televisie

Een tv-spotje voor orgaandonatie van het ministerie van Volksgezondheid wordt toch van de televisie gehaald. Een woordvoerder van het ministerie meldt donderdag dat Volksgezondheid zich neerlegt bij een uitspraak van de Reclame Code Commissie.

De Reclame Code Commissie oordeelde donderdag dat de uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.

Opvallend is dat het ministerie van Volksgezondheid niet kan zeggen wanneer het spotje precies verdwijnt, dat is nog erg onduidelijk. De woordvoerder laat weten dat de reclame ‘zodra dat kan’ van de buis wordt gehaald. “Wanneer dat zal zijn, bekijken we nog even.”

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) liet eerder nadat FNV Spoor ertegen had geageerd nog weten achter de commercial te staan. “Ja, het is een prikkelend spotje. Wat je ziet in het spotje is natuurlijk niet de werkelijkheid, dat is in film en reclame vrijwel nooit het geval”, zei ze.

Donorweek
Van 14 t/m 20 oktober 2013 is het Donorweek. Het korte actiefilmpje, waarin Wouter Duinisveld een omgekeerde triatlon door Amsterdam rijdt en eindigt bij het EYE filminstituut, werd geproduceerd door Dick Maas en Dave Schram. Wouter Duinisveld is op dit moment de enige Nederlandse triatleet met een donorhart. [Radio.NL/Novum]

Gerelateerde berichten