Een aangepast muziekformat heeft er mede voor gezorgd dat de oldieszender K-Earth 101 (KRTH) weer terug is in de top 5 van best beluisterde radiostations van Los Angeles. 102.7 KIIS FM blijft echter de onbetwiste nummer 1 van de stad, terwijl 106.7 Lite FM (WLTW) aan kop blijft in New York City.
K-Earth 101 herstelt zich
In de oktobercijfers van Nielsen Audio, voorheen Arbitron, dook K-Earth 101 na acht maanden afwezigheid weer op in de top 5 van populairste radiostations van Los Angeles. En ook in de novembercijfers, die de periode van 10 oktober tot 6 november bevatten, staat de oldieszender op de vijfde plaats met 4,2% marktaandeel.
Doordat K-Earth 101 voornamelijk hits uit de jaren ’60 en ’70 draaide, werd de gemiddelde luisteraar van het station steeds ouder. Ook zag de zender met populaire deejays als Gary Bryan, ‘Shotgun’ Tom Kelly en Charly Tuna het marktaandeel gestaag dalen, waardoor de zender begin dit jaar de top 5 uit geduwd werd.
Begin september, na Labour Day, heeft K-Earth 101 het muziekformat aangepast. Zo is het aantal platen uit de jaren ’60 op de playlist fors verminderd. Gemiddeld wordt er nog één hit uit de late jaren ’60 per uur gedraaid. Het aantal hits uit de jaren ’80 is daarentegen iets verhoogd. Daarnaast zijn zelfs de eerste hits van begin jaren ’90 al gesignaleerd. ‘Black or White’ van Michael Jackson en ‘Holdiday’ en ‘Vogue’ van Madonna hebben al op de playlist gestaan de afgelopen weken.
Vooralsnog heeft deze ‘verjonging’ K-Earth 101 geen windeieren gelegd, want het marktaandeel is in drie maanden tijd met een half procentpunt gestegen. Daarnaast steeg de zender bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 25 tot 54 jaar van de 16e naar de 11e plaats.
KIIS populairst
KIIS FM blijft marktleider in Los Angeles. De hitzender bleef stabiel met 5,4% marktaandeel en gaat hierdoor voor de derde maand op een rij aan kop. De popzender 104.3 My FM (KBIG) volgt vlak daarachter met 5,3%.
97.1 Amp Radio (KAMP), de grote concurrent van KIIS, staat wederom op de derde plaats. Dit keer scoort het station een marktaandeel van 4,3%. Wel moet Amp deze plaats delen met de hip-hopzender Power 106 (KPWR).
Opvallend is de flinke daling van KOST 103.5. De softpopzender heeft last van een pre-kerstmis dip en daalde met 0,6%-punt naar 3,6% marktaandeel. De komende maanden gaat de zender ongetwijfeld weer fors stijgen. Op 15 november schakelde KOST namelijk weer over op non-stop kerstmuziek, wat traditiegetrouw altijd voor goede cijfers zorgt.
Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar staat My FM voor de tiende maand op een rij op de eerste plaats, gevolgd door KIIS, die voor de 10e maand op de tweede plaats staat. Ook bij de doelgroep 18 tot 49 jaar is My FM nummer 1, terwijl KIIS het populairst is bij jongeren tussen 18 en 34 jaar.
New York City
In de Big Apple blijft Lite FM het populairst. De popzender steeg zelfs met 0,3%-punt naar 7,0% marktaandeel. De komende metingen zal ook dit marktaandeel flink stijgen, want ook Lite is al overgeschakeld op non-stop kerstmuziek.
De urbanzender WBLS 107.5 volgt op de tweede plaats met 6,6%, een stijging van 0,5%-punt. Z100 (WHTZ) zag zijn marktaandeel gelijk blijven op 5,4%, maar de hitzender steeg dankzij het verlies van (W)CBS FM door naar de derde plaats. CBS FM zag zijn marktaandeel naar 5,1% dalen waardoor de oldieszender nu op vier staat. Het Spaanstalige La Mega 97.9 (WSKQ) sluit opnieuw de top vijf af met 4,9%.
Opvallende stijgers deze meting zijn de classic rockzender Q104.3 (WAXQ) en het Spaanstalige X96.3 (WXNY). Beide zenders schoten 0,5%-punt omhoog.
Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar gaat Lite FM wederom aan kop. Dit keer lukte het de popzender ook om bij de doelgroep 18 tot 49 jaar de koppositie in te nemen en Z100 naar de tweede plaats te verwijzen. Z100 blijft wel het populairst bij de doelgroep 18 tot 34 jaar. [RS/Radio.NL]