‘Glas in ’t bakkie’, de radiocommercial van Nedvang (Nederland Van Afval Naar Grondstof) is de vierde genomineerde voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. De commercial wordt vooral gewaardeerd door zijn helderheid en het maatschappelijk belang.
In juni wordt tijdens deze radioreclame award show de winnaar van deze publieksprijs bekendgemaakt.
In de vijftien seconden radiocommercial wordt de boodschap snel een eenvoudig duidelijk. De campagnedrager is een mooie metafoor: da’s glas in het bakkie.
Samen met een ideële doel is dit kat in ’t bakkie, goed voor een nummer 1 positie in de verkiezing van het Radio Advies Bureau over de periode november en december.
De radiocommercial wordt door alle leeftijdsgroepen goed gewaardeerd en heeft iets meer vrouwelijke fans. Uiteraard is er ook een tv-commercial.
Nedvang stuurt op gedragsverandering, zij wil dat er nog meer glas in de glasbak terecht komt. Daarom voerde zij een geïntegreerde campagne waar radio onderdeel van is. Campagnes met radio in de mediamix zorgen voor gemiddeld 15% meer groei op spontane merkbekendheid en gemiddeld 39% meer groei op boodschapoverdracht, dan campagnes zonder radio (Bron Ster Admeasure).
RAB Radio Advertising Awards
Het Radio Advies Bureau organiseert in juni 2015 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden zes voorrondes gehouden waarin steeds twintig radiocommercials door minimaal duizend respondenten worden beoordeeld.
Ook Telfort, Fiat 500 Cult en Amstel Radler 0.0% zijn al genomineerd voor de publieksprijs. De andere twee genomineerden zullen de komende maanden worden gekozen door het Nederlandse publiek. [Radiowereld.NL]