Netflix wordt steeds populairder in Nederland. Inmiddels heeft 11% van de huishoudens een Netflix-abonnement. Dit is gelijk aan 865.000 huishoudens. Omdat Netflix op meerdere apparaten kan worden gebruikt, is het totale aantal gebruikers waarschijnlijk nog groter.
Zes procent van de Nederlanders wil mogelijk binnen zes maanden ook een abonnement op Netflix nemen. Videodiensten van Over The Top (OTT) diensten zoals Videoland Unlimited (100.000 ) en NLziet (50.000) zijn minder populair volgens onafhankelijke marktonderzoeker Telecompaper.
De cijfers komen uit een enquête onder 6.200 Nederlandse consumenten (eind 2014) tussen 12 en 80 jaar van Telecompaper Consumer Panel. Uit de enquête bleek ook dat 49% van de Nederlandse huishoudens een tv heeft aangesloten op het internet.
Videocontent werd meer dan de helft van de tijd bekeken op traditionele, lineaire manier. Online video zoals YouTube en DVD/downloaded content werden respectievelijk 10% en 11% van de totale tijd bekeken.
Vooral de jongere leeftijdsgroepen onder de 20 besteden meer tijd aan de consumptie van online videocontent dan aan traditionele omroepvormen. Zij vinden hun videocontent in toenemende mate op smartphones en tablets. 12-19 jarigen kijken tegenwoordig gemiddeld 107 minuten per dag videocontent via mobiele apparaten (smartphone, tablet en laptop).
Wereldwijd keken alle leden van Netflix het afgelopen kwartaal gezamenlijk 10 miljard uur aan series. Twee jaar geleden was dit nog maar 4 miljard uur. 4,7 miljoen Nederlanders maakten in het laatste kwartaal van 2014 gebruik van een streamingsdienst.
In tegenstelling tot televisie hebben kijkers ook geen last van reclames. Toch blijven veel Nederlanders ook illegaal kijken. Zij maakten liever gebruik van Torrent websites of het populaire Popcorn Time dan van de betaalde diensten. [Radiowereld.NL]