Tijdens het RAB event ‘Wat is Radio?’, op 11 juni in de Hallen Amsterdam, worden de RAB Radio Advertising Awards 2015, dé vakjuryprijzen voor de beste radiocommercials, door een jury van RAB bekendgemaakt.
De vakjuryprijzen voor de beste radiocommercials worden in vijf categorieën bekroond: Profit, Non-Profit, Actualiteit, Radioadverteerder- en Radioplanner van het jaar.
Daarnaast wordt de publieksprijs voor de beste radiocommercial uitgereikt. Inzenden van radiocommercials en/of -campagnes kan nog tot en met 17 mei.
Naast de creatieve profit- en non-profit bekroningen is er een actualiteitsprijs. Deze categorie behelst alle commerciële radio-uitingen die gebruikmaken van de kracht van radio in actualiteitszin. Dat kan een echte nieuws-inhaker zijn, maar ook een non-spot actie die inhaakt op een speciaal programma van een radiostation.
Vakjury
In de jury zitten Charles Borremans (Goud Activatie), Joris Bellemakers (N=5), Igmar Felicia (Slam FM), Laura van Gestel (Vodafone), Kees Kroot (Soundcircus) en Richard Kemper (radioreclamestem, cabaretier en oud-reclameman).
De radiocommercials/-campagnes worden beoordeeld op creativiteit, uniciteit en effectiviteit. Dit betekent dat er op een creatieve manier gebruik is gemaakt van de mogelijkheden van radio, dat de boodschap uniek is en bij de afzender past en dat de radiocommercial de gewenste reactie oproept.[Radiowereld.NL]