Sjors Fröhlich: “Verlengen FM leidt niet tot rechtszaken”

BNR hoofdredacteur Sjors Fröhlich verwacht niet dat een eventuele verlenging van de FM-licenties tot rechtszaken zou gaan leiden. “Ik zou niet weten waarom en ik zou niet weten door wie,” zo vertelde hij maandagavond in Haagse Lobby op Radio 1.

Afgelopen vrijdag bleek dat één van de argumenten om niet te verlengen maar te gaan veilen de kans op rechtszaken was, net als bij de verlenging in 2011. “D’r lopen nu rechtszaken, maar die zijn niet bij de vorige verlenging gestart. In 2011 ging het allemaal perfect,” aldus Frölich. “Pas later toen het kavel A7, waar nu Radio 10 op zit, voor veel minder werd verkocht, toen riepen de grote omroepen ja maar wij hebben veels te veel betaald.”

“Ik weet zeker dat als je nu gaat verlengen dat je daar uitkomt en er geen enkele rechtszaak komt,” zo is de hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio van mening. “Bovendien durf ik de stelling aan dat als je nu gaat verlengen dat je de lopende rechtszaken op een fatsoenlijke manier kunt oplossen en kunt schikken.”

Wat Frölich ook een doorn in het oog is, is dat de minister star aan gemaakte afspraken vasthoudt. Deze is dat als in 2016 minstens 50% van de huishoudens een digitale radio bezit, dat er dan een afschakeldatum voor FM wordt vastgesteld en dat de huidige licenties verlengd zouden gaan worden. Die 50% wordt niet gehaald. Desondanks blijkt dat de digitalisering doorzet en inmiddels al 53% digitaal luistert via DAB+, internet of digitale kabel.

Volgens Frölich moeten deze afspraken dan ook in de juiste tijdgeest worden geplaatst. “De afspraak is in 2009 gemaakt met Staatssecretaris Heemskerk. Toen werd er nog gesproken over T-DAB (in plaats van DAB+, red). In 2009 had nog niet iedereen een smartphone en waren er nog geen tablets. We hadden nog geen idee hoe het digitale radiolandschap eruit zag. Dat weten we nu en het gaat verschrikkelijk hard met die digitalisering.”

“Je moet je afvragen of de luisteraar er op zit te wachten om over twee jaar overal al die frequenties weer te zoeken. En op het moment dat je een nieuwe frequentie hebt, ga je daar je marketingcampagne aan besteden. Dus het geld gaat naar de oude technologie, naar de FM. Stom, stom, stom.”

Het hele gesprek met Sjors Frölich en VVD-kamerlid Bart de Liefde is hier terug te luisteren. [Radiowereld.NL]