De televisie wordt steeds vaker gebruikt als scherm. Met name Netflix en Popcorn Time zijn populair. Popcorn Time heeft in Nederland ongeveer 600.000 gebruikers (8% van de huishoudens). Daarmee is Popcorn Time na Netflix (17%) en Ziggo On Demand (11%) de grootste video on demand dienst in Nederland.
Voornamelijk jongeren tussen 18 en 35 jaar kijken Popcorn Time. Ruim de helft (53%) van de Popcorn Time gebruikers bevindt zich in deze leeftijdsgroep. Zeven op de tien Popcorn Time gebruikers kijken wekelijks, gemiddeld 6 uur per week. De gebruiksduur per week blijft achter bij Netflix (10,5 uur).
Op Netflix kijken gebruikers meerdere afleveringen van een serie achter elkaar (binge-watching). Op Popcorn Time kijkt men vaker films. Dat blijkt uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope.
Popcorn Time vaak op laptop en desktop
De laptop en desktop zijn belangrijke schermen voor Popcorn Time. Bijna de helft van de tijd wordt Popcorn Time via deze schermen bekeken (43%). Ter vergelijking: Netflix bekijkt men slechts een kwart van de tijd (23%) via laptop en desktop. Voor Netflix is de tv veruit het belangrijkste scherm (48%).
Veel waardering en interesse voor Popcorn Time
Negen van de tien Popcorn Time kijkers zijn van plan de dienst evenveel of zelfs vaker te gebruiken. Deze consumenten waarderen met name het brede en gratis aanbod van nieuwe films. Tevens is er veel interesse van consumenten die de dienst wel kennen, maar nog niet gebruiken (27%). Geïnteresseerden twijfelen nog over Popcorn Time omdat de dienst wellicht virussen bevat en illegaal is. Deze vrees lijkt terecht aangezien men verwacht dat in de toekomst ook in Nederland boetes uitgedeeld worden voor het illegaal streamen van films en series. [Radiowereld.NL]