De NOS heeft wat te vieren. Op 5 januari 2016 vieren drie programma’s hun jubileum. Het ‘NOS Journaal’ is dan 60 jaar, ‘Met het Oog op Morgen’ 40 jaar en het ‘Jeugdjournaal’ 35 jaar. En daarom nodigt de de NOS kijkers en luisteraars uit.
Het gaat goed met het NOS Journaal, voor veel mensen nog steeds een ankermoment in de avond. Gemiddeld zo’n twee miljoen kijkers en acht van de tien avonden het meest bekeken televisieprogramma.
NOS: “Daar zijn we blij mee. Maar we zien ook dat het met de andere reguliere journaals op televisie wat minder gaat. Reden genoeg om goed te kijken naar wat mensen aanspreekt in het NOS Journaal en na te denken over hoe we hen kunnen bereiken op de plek die het beste bij ze past.”
NOS Jeugdjournaal
“Ook het Jeugdjournaal doet het na 35 jaar nog steeds prima. Het is al jarenlang het meest bekeken programma onder kinderen en trekt dagelijks zo’n 300.000 kijkers.”
Met het Oog op Morgen
“Veertig jaar inmiddels, en niet meer weg te denken op het laatste uur van de dag op NPO Radio 1. Het ‘Oog’ kluistert al decennia een vaste schare trouwe luisteraars aan de radio. Gemiddeld een kwart miljoen en een marktaandeel van 33 procent. Anders gezegd: eenderde van alle radioluisteraars schakelt tussen 23.00 en 24.00 uur in. En dat is al jaren zo.”
NOS nodigt kijkers en luisters uit
Er komen in januari 2016 speciale jubileumuitzendingen op radio en televisie. In een later stadium wordt meer bekendgemaakt. De NOS nodigt het publiek dan uit voor een kijkje achter de schermen. Voor vakgenoten organiseert NOS ook een conferentie over de toekomst van de journalistiek.
Boek
Bovendien hebben enkele uitgevers het jubilea aangegrepen voor de publicatie van een boek: één over de nieuwsbehoeften van het publiek, één over het NOS Jeugdjournaal en één met portretten van (oud-)presentatoren van NOS Met het Oog op Morgen. [Radiowereld.NL]