De Vpro is met een campagne gestart, waarin de omroep zich profileert als onafhankelijk podium voor vrijdenkers en alternatieve plannen en ideeën. De Vpro keert zich daarmee tegen centralisatie en bemoeienis van de overheid met de publieke media en wil een zelfstandige positie creëren voor alternatieve geluiden en nieuwe initiatieven, die in de bulkmedia geen plek krijgen.
Met de campagne Vpro sponsor van de vooruitgang laat de Vpro zien, dat de omroep ruim baan geeft aan mensen en instellingen, die verhalen vertellen en de wereld vooruit helpen. De Vpro doet dat in de programmering, in de keuze voor thema’s, gasten en presentatoren, maar ook in de samenwerking met maatschappelijke en culturele partners.
De publieke omroep wil zijn rol als actieve en geëngageerde mediaorganisatie uitdragen en versterken, en als mediapartner van creatieve en kritische initiatieven nieuwe ideeën en inzichten agenderen. Zeker in een tijd waarin steeds minder ruimte is voor alternatieve opvattingen. Met een manifest en een campagne investeert de omroep in een nieuw bewustzijn, een open blik, in nieuwe ideeën en plannen voor morgen. [Radiowereld.NL]