Radio mee op wintersport: Waar luistert Frankrijk naar?

De maand februari is alweer aangebroken en dat betekent dat veel Nederlanders op wintersportvakantie gaan. Frankrijk is het op een na populairste wintersportland. Maar welke radiostations zijn er populair in Frankrijk? Radio.NL zocht het ook uit.

In tegenstelling tot Oostenrijk, het populairste wintersportland, kent Frankrijk een behoorlijk uitgebreid en afwisselend radiolandschap. In de populaire wintersportbestemmingen Val d’Isere en Val Thorens zijn dan ook diverse commerciële en publieke landelijke, regionale en publieke radiostations te ontvangen.

Opvallend is dat de Fransen massaal kiezen voor radiostations zonder een echt duidelijk format en met veel gesproken woord, zo blijkt uit cijfers van Mediametrie over de periode november-december 2013. De populairste zender, is namelijk RTL met een marktaandeel van 11,3%.

Eigenlijk moet er gesproken worden van netwerk, want de landelijke radiostations in Frankrijk draaien op een groot aantal regionale en lokale licenties. Daarom willen de programma’s en reclameblokken van dezelfde zender op verschillende frequenties nog wel eens verschillen.

RTL brengt een mix van informatie, talk, cabaret en zo af en toe ook een muziekprogramma. De publieke tegenhanger France Inter volgt met 9,5% marktaandeel, terwijl Europe 1 8,6% scoort. RMC weet 6,9% marktaandeel te trekken.

Het populairste muzieknetwerk in Frankrijk is NRJ. De zwarte panter noteert 7,4% marktaandeel. Op ruime afstand volgt zusterstation Nostalgie met 3,9%. Zoals de naam al doet vermoeden draait Nostalgie voornamelijk gouwe-ouwe muziek. De dancezender Fun Radio weet 3,7% marktaandeel te scoren, gevolgd door de urban jongerenzender Skyrock met 3,5%.

RFM, een zender met de beste (soft)pophits van de jaren ’60 tot nu, is goed voor 3% marktaandeel, terwijl de pop-rockzender RTL2 en de softpopzender Cherie FM beiden 2,7% scoren. De popzender Virgin Radio blijft steken op 2%, terwijl Rire et Chansons genoegen moet nemen met 1,5% marktaandeel. Rire et Chansons draait voornamelijk Franstalige hits met tussen elke plaat een stukje cabaret.

Het publieke lokale netwerk France Bleu is goed voor 6,4% marktaandeel. De nieuwszender France Info haalt volgens de laatste luistercijfers 3,4% marktaandeel. De grote regionale radiostations, zoals Wit FM, Voltage, Chante France, La Radio Plus, ODS Radio en Hot Radio, scoren gezamenlijk een marktaandeel van 11,2%.

Valentijnsdag
Binnenkort is het Valentijnsdag. Bij uitstek de gelegenheid om Parijs, de stad van de liefde, te bezoeken. Ook in de regio groot Parijs scoren RTL (12,4% marktaandeel), France Inter (11,1%), Europe 1 (10,1%) en RMC (7,9%) goed.

Ook hier mag NRJ zich het grootste muzieknetwerk noemen met 4,9% marktaandeel. Skyrock volgt met 4,1%. Nostalgie, RFM en RTL2 scoren elk 2,4%. Opvallend is dat France Bleu amper deuk in een pakje boter weet te slaan in de Franse hoofdstad. Het station weet slechts 1,5% marktaandeel te scoren moet daarom andere lokale stations als Latina (2,5%) en FIP (2,2%) voor zich laten gaan. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten