De NPO moet de komende jaren waarschijnlijk extra gaan bezuinigen. Oorzaak hiervan zijn de teruglopende Ster-inkomsten. “Als er niets verandert, loopt het budget van de NPO in 2019 terug met circa 60 miljoen,” waarschuwt Minister Slob van Media.
Volgens Slob steken adverteerders hun budget steeds meer in online-reclame, en minder in traditionele media zoals tv en kranten. De teruglopende advertentiekosten konden tot nu toe worden opgevangen vanuit de Algemene Mediareserve, maar ook die raakt nu uitgeput.
“Ik tref een situatie aan waarin de Ster-inkomsten onverwacht snel en sterk dalen. Voor volgend jaar kunnen we dit nog opvangen vanuit de Algemene Mediareserve. Als er niets verandert, loopt het budget van de NPO in 2019 terug met circa 60 miljoen. Daarom geef ik nu al een waarschuwing af,” zo schrijft Slob in een brief aan de kamer.
Slob heeft inmiddels laten onderzoeken hoe de NPO de inkomsten kan vergroten en gaat daarover in gesprek met alle betrokkenen.
“We herkennen het beeld dat minister Slob schetst van de dominantie van grote internationale platforms, met name ook als het gaat om het binnenhalen van advertentiegelden,” reageert NPO-voorzitter Shula Rijxman. “Het grootste deel daarvan verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook.”
“Teruglopende inkomsten maken dat het steeds moeilijker wordt voor de publieke omroep om zijn taak nog te kunnen vervullen voor het Nederlandse publiek. En de mogelijkheden om als niet-commerciële publieke omroep extra inkomsten te realiseren zijn beperkt,” vervolgt Rijxman. “Terwijl de publieke omroep juist nu -meer dan ooit- de taak en verantwoordelijkheid heeft om de samenleving op een van politiek en commercie onafhankelijke wijze te informeren en te verbinden.” [Radiowereld.NL]