VS: CBS overweegt radiotak af te stoten

Het Amerikaanse mediaconcern CBS overweegt haar radiotak af te stoten. Dit maakte CBS baas Les Moonves bekend aan de aandeelhouders. Net als de meeste andere grote radiogroepen in de VS kampt ook CBS Radio met teruglopende reclame-inkomsten.

VS: CBS overweegt radiotak af te stoten Met 117 radiostations in 26 markten is CBS Radio één van de grotere aanbieders van commerciële radio in de VS.

Onder meer (W)CBS FM 101.1, WCBS Newsradio 880, 1010 WINS en WFAN in New York City zijn eigendom van het radiobedrijf, alsmede K-Earth 101 (KRTH), KNX 1070 en KROQ 106.7 in Los Angeles.

In tegenstelling tot de andere grote radiobedrijven, zoals iHeart Media (voorheen Clear Channel) en Cumulus, richt CBS Radio zich voornamelijk op de grotere radiomarkten. Daarom ruilde CBS in 2014 haar radiostations in Tampa en Charlotte voor radiozenders van Beasley in Miami en Philadelphia.

Maar net als iHeart Media en Cumulus stijgt ook bij CBS Radio het water steeds verder naar de lippen. De advertentiemarkt blijft zwak en in 2015 zag CBS deze inkomsten opnieuw met 6% dalen. Vorig jaar werden er dan ook al 200 medewerkers op straat gezet.

Een ander punt is dat CBS Radio momenteel geleid wordt door Andre Fernandez, die nagenoeg geen radio-ervaring heeft. Hierdoor wordt CBS Radio, net als vele andere grote bedrijven, voornamelijk op cijfers gestuurd.

Nu de cijfers nog steeds niet goed zijn, overweegt CBS Radio haar radiotak af te stoten. Hetzij middels een verkoop, hetzij middels een fusie. Volgens CBS baas Moonves kan het geld dat hiermee vrij komt geïnvesteerd worden in de nieuwe focus van CBS: televisie en digitale video.

Eerder stootte CBS ook al haar buitenreclametak af. In Europa worden deze activiteiten voortgezet onder de naam Exterion Media, in de VS onder de naam Outfront Media. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten