De publieke en commerciële radio- en tv-zenders hebben in mei 2015 een grote actie gehouden voor de slachtoffers van de aardbevingen in Nepal. Zaterdag maakte de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) in een tussenrapportage bekend dat met het geld 600.000 Nepalezen zijn geholpen.
Via reclamespotjes werd heel Nederland in 2015 opgeroepen te doneren voor de inzamelingsactie voor Nepal.
Van de 25 miljoen euro is nu pas 60% uitgegeven. Het geld ging voor 90% naar noodhulp en slechts 10 procent naar de wederopbouw. Het meeste geld (4,2 miljoen) ging naar de slachtoffers die tijdelijk onderdak nodig hadden en naar de aanleg van watersystemen en toiletten (3,3 miljoen).
Tot nu toe werden bijna 250.000 mensen geholpen met tijdelijk onderdak, kregen 95.000 mensen toegang tot drinkwater, werden 82.000 dekens uitgedeeld en 18.000 kinderen ingeënt. Ruim 2,5 miljoen mensen hebben na een jaar nog steeds geen eigen huis. [Radiowereld.NL]