Minder reclame-inkomsten voor radiostations in eerste kwartaal

De reclame-inkomsten van radiostations zijn in het eerste kwartaal teruggelopen. Netto haalden de stations 45,8 miljoen euro binnen. Dit is een daling van 2,4% ten opzichte van vorig jaar. De spot-bestedingen zijn 43 miljoen euro, de non-spot-bestedingen 2,7 miljoen euro, zo blijkt uit de cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).

In 2015 was er ook al sprake van een afname van reclame-inkomsten in het eerste kwartaal. Volgens RAB had dat toen te maken met het feit dat er vorig jaar geen grote sportevenementen waren, zoals het WK voetbal en de Olympische Spelen.

Meer radio-adverteerders
Er waren wel meer merken die de radio wisten te vinden als reclamemedium. In de eerste drie maanden van dit jaar groeide het aantal door naar 1.018. Vorig jaar waren er in dezelfde periode 957 radio-adverteerders en in 2014 waren het er 911. Ziggo is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal. De top vijf bestaat verder uit Renault, Kruidvat, Volkswagen en Opel. (Bron: Nielsen).

Liedewij Hentenaar, directeur marketingorganisatie RAB : “Uit het NLO weten we dat negentig procent van alle Nederlanders wekelijks naar de radio luistert, gemiddeld bijna drie uur per dag. Dat zijn meer dan 13 miljoen Nederlanders, iedere week. Deze luisteraars zijn voor adverteerders een rijk domein waar dus steeds meer merken gebruik van maken. Ook buiten de blokken op het gebied van branded content zijn adverteerders steeds meer aanwezig in de samenwerking met de radiomerken. Een mooi perspectief”. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten