CBS FM terug op de 2e plaats in NYC; K-Earth 101 nu 3e in LA

De classic hitszenders (W)CBS FM 101.1 in New York City en K-Earth 101 (KRTH) in Los Angeles kunnen terugkijken op een goede aprilmaand. Beide stations staan weer in de top 3 van beste beluisterde stations. In de Big Apple blijft 106.7 Lite FM (WLTW) marktleider, terwijl in LA KOST 103.5 nipt aan kop blijft.

CBS FM terug op de 2e plaats in NYC; K-Earth 101 nu 3e in LA CBS FM heeft na maanden weer de tweede plaats weten te heroveren in New York City.

Het marktaandeel van de zender steeg met 0,3%-punt naar 5,6%. Dit is het hoogste aandeel sinds december, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio.

Eerste plaats New York City
Lite FM staat voor de tweede maand op een rij op de eerste plaats. Wel zag de popzender haar marktaandeel licht dalen naar 6,5%.

Z100 (WHTZ) stijgt door naar de derde plaats ondanks dat het marktaandeel nagenoeg stabiel bleef op 5,4%. De hitzender profiteerde vooral van het verlies van de urban popzender WBLS 107.5 en het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ). WBLS zag het marktaandeel dalen naar 5,2%. Mega daalde ruim een procentpunt naar 5,1% en duikelt hierdoor van de tweede naar de vijfde plaats.

Het was vooral rivaal X 96.3 (WXNY) die profiteerde van het verlies van Mega. X schoot met 0,8%-punt omhoog naar 4,0% marktaandeel.

Ondanks het flinke verlies blijft Mega nog wel het populairst bij de doelgroep 25 tot 54 jaar. Z100 heeft de koppositie herovert bij de 18-34 en 18-49 jarigen.

Los Angeles
In de filmstad staat KOST 103.5 voor de zesde meting op een rij op de eerste plaats. Wel is de dominantie niet meer zo groot als in de voorgaande maanden. De popzender zag het marktaandeel namelijk met 0,6%-punt dalen naar 5,3%. 102.7 KIIS FM blijft stabiel qua plaats en marktaandeel. De hitzender staat met 5,1% opnieuw op de tweede plaats.

K-Earth 101 zag het marktaandeel met 0,4%-punt stijgen naar 4,9% en stijgt hierdoor naar de derde plaats. De popzender 104.3 My FM (KBIG) scoort opnieuw 4,8% marktaandeel, maar daalt desondanks een plaatsje. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) blijft vijfde met 4,4%.

My FM is nu het populairst bij de doelgroep 25-54 jaar, KIIS bij de 18-34 jarigen, terwijl My en KIIS samen op 1 staan bij de doelgroep 18-49 jaar.

Atlanta
Nadat eerder al in de stad Tampa gesjoemeld was met luistercijfers, heeft Nielsen dit keer de alarmbellen laten gaan in Atlanta (radiomarkt 9). De hitzender Q100 (WWWQ) ging over de schreef door deelnemers aan een prijsvraag een vraag te stellen over deelname aan luistercijfersmeting.

Q100 vroeg aan deelnemers: “Als je gevraagd wordt deel te nemen aan een radio luistercijfers project waardoor je een apparaatje moet dragen dat opneemt wat je luistert, zo je dan meedoen?”

Nielsen ziet een dergelijke vraag al “het beïnvloeden van de luistercijfers.” Veel heeft het overigens niet geholpen, want de zender zag het marktaandeel opnieuw dalen en staat nu 14e.

Op de eerste plaats in Atlanta staat de nieuwszender WSB, die op zowel AM als FM te ontvangen is. Het station scoort een marktaandeel van 8,7%. Plaats twee is voor de urban popzender Kiss 104.1 (WALR) met 7,6%. Kiss wordt op de voet gevolgd door rivaal V103 (WVEE) met 7,3%.

De hitzender Power 96.1 (WWPW) staat vierde met 5,0%, terwijl de gospelzender Praise 102.5 (WPZE) de top 5 completeert met 4,9%. Dat urban pop en gospel het goed doen in de stad is overigens niet zo opmerkelijk aangezien een derde van de bevolking zwart is. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten