Radiodeejay start anticampagne om sympathie luisteraars te winnen

Wat doe je als kersverse nieuwe ochtenddeejay van een countryzender en de luisteraars blijken je maar helemaal niets te vinden? Simpel: Je start gewoon een keiharde anticampagne voor jezelf om sympathie van de luisteraars te winnen. Het zorgde ervoor dat Bobby Bones mateloos populair werd.

Radiodeejay start anticampagne om sympathie luisteraars te winnen Deze nogal opmerkelijke actie onthult de deejay in zijn autobiografie “Bare Bones”.

Verguisd
Jarenlang was Bobby Bones één van de populairste radiodeejays van Austin in Texas. Dagelijks maakte hij een ochtendshow op de hitzender 96.7 Kiss FM (KHFI). Hierin kwam echter in 2012 een einde. Eigenaar Clear Channel, tegenwoordig iHeart Media, besloot de deejay naar Nashville te verhuizen en hem de ochtendshow op de lokale countryzender 98 WSIX te laten presenteren.

Het grote probleem was echter Bones eigenlijk helemaal niets had met country. Daarnaast moest hij ook nog eens in de voetsporen treden van Gerry House, de populairste radiodeejay in de countrywereld. Hij presenteerde de show met zijn vrienden en besloot vervolgens ook nog countryartiesten tijdens een interview te bestoken met stomme of rare vragen.

Het gevolg was dat veel luisteraars van de radiozender in Nashville, wat ook nog eens het mekka van de country is, zich tegen hem begonnen te keren. Het gevolg: de luistercijfers kwamen onder druk te staan.

“Iedereen die zich beschouwde als liefhebber van countrymuziek haatte me,” zo schrijft de deejay. “Mijn instelling was: ik draai wat ik wil, ik doe wat ik wil en ik draag geen cowboylaarzen of –hoed. Ik ben mezelf!”

Go Away
Maar Bones besloot niet bij de pakken neer te zitten en kwam met een opmerkelijk plan om het tij te keren. Hij investeerde $13.000 en startte een hoax. Langs een aantal snelwegen in Nashville verschenen opeens billboards “Go Away Bobby Bones.”

De media doken er bovenop en er werd flink gespeculeerd over wie deze billboards had laten ophangen. Maar ook luisteraars bleken massaal medelijden te krijgen met Bones. Wie kon hem dit nu aandoen? Waren het echt boze luisteraars of misschien wel countryartiesten die te gast waren in zijn show? Verder dan een organisatie genaamd “Anti-Bobby Bones” is de media nooit gekomen. Ondertussen meldde Bones ook nog via twitter dat hij overwoog te stoppen met radio.

De anticampagne en de media-aandacht zorgde ervoor dat luisteraars sympathie voor de deejay kregen en zijn populariteit steeg. Nog altijd kan Bones niet geloven dat de hoax gewerkt heeft en dat niemand heeft ontdekt dat hij achter zijn eigen anticampagne zat.

Spijt heeft hij na al die jaren niet: “je moet begrijpen dat het zwaar was om afgewezen te worden voor iets dat ik al jaren deed en mijn show in Austin succesvol maakte. En dat was mezelf zijn.”

Momenteel is “The Bobby Bones Show” te beluisteren via 68 radiostations in de VS en trekt hij een slordige 7 miljoen luisteraars. Het is dan ook de best beluisterde ochtendshow op countryradio. De grootste radiomarkt waarin Bones te horen is, is Washington DC (markt 7) waar zijn show wordt uitgezonden op 98.7 WMZQ. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten