De nieuwe programmering van Qmusic lijkt nog steeds niet aan te slaan. Opnieuw verloor de hitzender marktaandeel. Studio Brussel daarentegen behaalt een nieuw record. Dit blijkt uit de luistercijfers die donderdag werden gepubliceerd.
Donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2016-1 bevat de periode 4 januari tot en met 27 maart 2016.
Radio 2 blijft de onbetwiste marktleider in Vlaanderen. De familiezender van de VRT deed er nog een schepje bovenop en steeg naar 29,8% marktaandeel.
Not good for Q
Qmusic startte eind augustus met een nieuw geluid en een nieuwe stijl en daar moeten de luisteraars blijkbaar nog flink aan wennen. Opnieuw daalde het marktaandeel van Qmusic. Dit keer met 0,8%-punt naar 11,7%. Voor kersverse programmadirecteur Iwan Reuvekamp is er dus werk aan de winkel.
Toch was met een daling rekening gehouden, zo vertelt Ann de Bisschop, directeur radio: “Qmusic is na de vernieuwing van vorige zomer nog in volle ontwikkeling, dus dit resultaat komt niet onverwacht. We hebben daar gekozen voor een lange termijnverhaal.”
Nieuw record voor Studio Brussel
In de belangrijke doelgroep 18-44 jaar blijft Qmusic tweede achter Studio Brussel. Dat is ook het geval bij de “overall” (12+) cijfers. De alternatieve jongerenzender zag het marktaandeel met 1,6%-punt omhoog schieten naar 14,1%. Een nieuw record voor Studio Brussel.
Jan Van Biesen, nethoofd Studio Brussel: “Dat onze community zo blijft groeien, daar zijn we uiteraard enorm blij mee. Na een jarenlange groei boeken we nu een fantastisch resultaat. En dat dankzij onze fanbasis die ons trouw blijft, en dit op alle platformen.”
Zusterstation MNM daarentegen verloor licht terrein en noteert nu 9,8% marktaandeel. Hetzelfde geldt voor Radio 1.
Ook record voor Joe FM
Ondanks dat Qmusic opnieuw terrein verloor, was het toch nog reden voor gebak bij Medialaan. Zusterstation Joe FM zag haar marktaandeel stijgen van 7,6 naar 8,4% en is hierdoor radio 1 weer voorbij. In de kerndoelgroep 30-49 jaar scoort Joe met 12,9% zelfs haar beste resultaat ooit.
Nostalgie en Klara bleven nagenoeg stabiel.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België is Radio Contact opnieuw het populairst. Wel zag de dolfijn haar marktaandeel dalen naar 15,3%. Zusterstation bel RTL blijft tweede met 14,7%. VivaCité, het regionale netwerk van de RTBF, volgt vlak daarna met 14,4%.
De classic rockzender Classic 21 van de RTBF deed daarentegen goede zaken en zag haar marktaandeel stijgen naar 10,2%. In tegenstelling tot Vlaanderen zag Nostalgie haar marktaandeel in Wallonië wel stijgen. De classic rockzender Classic 21 kreeg een flinke klap en daalde met 1,7%-punt naar 8,7%. [Radiowereld.NL]