Radioreclame groeit in derde kwartaal met 7,4%

Volgens het Radio Advies Bureau is de omzet van de radioreclame in het derde kwartaal gestegen. De radioreclamebestedingen kwamen uit op 45,2 miljoen euro. De bestedingen bestaan uit spotreclame (42,4 miljoen) en non-spot bestedingen (2,8 miljoen). De omzet is 7,4% hoger dan in het derde kwartaal van vorig jaar.

Radioreclame groeit in derde kwartaal met 7,4%Branches en adverteerders
Het aantal merken waarvoor radioreclame wordt ingezet, is gestegen naar 1.040 (vergelijk 2015: 953).

De top 3 branches en adverteerders blijven ongewijzigd. Retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio.

Renault is de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal en Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3. (Bron: Nielsen).

Branded content
De non-spot omzet groeit voor het derde kwartaal op rij. Gemiddeld is hier – over de eerste drie kwartalen van 2016 – een groei te zien van ruim 6% ten opzichte van 2015. Branded content, een vorm van reclame binnen het redactionele radioprogramma, wordt steeds vaker ingezet om de luisteraar te boeien op een onderscheidende manier die past bij het radiomerk en het geadverteerde merk.

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Ik ben blij dat veel adverteerders kiezen voor radio. Radio gaat mee in het ritme van de dag, de sfeer in het land en heeft een menselijke connectie. In de zomer – met de vele evenementen – is de programmering van live radio daarbij mede dragend.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten